Τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αναλύει ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας στην Κυριακάτικη Απογευματινή, επιμένοντας στην πρότασή του για μειωμένο κόμιστρο στα ταξί με σκοπό την προστασία ανθρώπινων ζωών. Ο κ. Κυρανάκης μιλά για τα αιτήματα που έθεσε στην συνάντηση με τον Ιταλό ομόλογό του Ματέο Σαλβίνι και τη διοίκηση της μητρικής εταιρείας της Hellenic Train και προαναγγέλλει παρεμβάσεις για τη στρατηγική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου. Τέλος, αναφέρεται στους στόχους και τις ενέργειες του Υπουργείο για την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Κύριε Κυρανάκη με το νομοσχέδιο που παρουσιάσατε λύνονται βραχυπρόθεσμα προβλήματα του Σιδηροδρόμου, ασφάλειας και ανθρωπίνου δυναμικού, όσον αφορά όμως τον στρατηγικό σχεδιασμό που θα ενισχύσει ουσιαστικά τα ελληνικά τρένα πότε θα προχωρήσετε σε ανακοινώσεις;
Το νομοσχέδιο αφορά μέτρα άμεσης εφαρμογής που απαντούν σε κρίσιμα ζητήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου και όχι βραχυπρόθεσμες λύσεις. Τέτοια ζητήματα είναι η ασφάλεια και το ανθρώπινο δυναμικό. Είναι η αναγκαία βάση για να μπορούμε να χτίσουμε με συνέπεια και συνέχεια. Και ακριβώς επειδή προχωράμε ήδη με πράγματα που γίνονται στην πράξη —το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το νέο σύστημα γεωεντοπισμού HEPOS, την πλατφόρμα railway.gov.gr, τις κάμερες στους συρμούς, την αυστηρή αξιολόγηση του προσωπικού και την επαναφορά του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας— θέτουμε τις προϋποθέσεις για να περάσουμε στο επόμενο βήμα και σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για τη στρατηγική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου.
Ποια είναι τα αποτελέσματα της πρόσφατης συνάντησής σας με τη διοίκηση της FS στο κομμάτι της σύμβασης μεταξύ ελληνικού δημοσίου – Hellenic Train;
Έγιναν προπαρασκευαστικές συναντήσεις με τον ομόλογο μου κ. Ματέο Σαλβίνι όπως και με τη διοίκηση της μητρικής εταιρείας της Hellenic Train, στο πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης την οποία ήδη γνωρίζετε. Βάλαμε στο τραπέζι ξεκάθαρα αιτήματα: νέος στόλος, εκπαίδευση προσωπικού, βελτίωση υπηρεσιών, τήρηση του νέου πλαισίου που θα εφαρμόσουμε. Θέλουμε πράξεις και αποτελέσματα. Η συζήτηση συνεχίζεται, και η κατεύθυνση είναι ο σιδηρόδρομος να αλλάξει προς το καλύτερο, για τον επιβάτη και για τη χώρα.
Κυρανάκης: «Τα τροχαία η πρώτη αιτία θανάτων στους νέους κάτω των 29 – Δεν θα μείνω άπραγος»
Παρακολουθούμε τις τελευταίες ημέρες μια συζήτηση του Υπουργείου σε υψηλούς τόνους με τους οδηγούς ταξί… Γιατί οπισθοχωρήσατε στην αρχική πρόταση για μειωμένο κόμιστρο;
Καμία οπισθοχώρηση, επιμένω στην πρότασή μου. Σκοπός του μέτρου δεν είναι να επιδοτήσουμε μεθυσμένους. Σκοπός είναι να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές — τις ζωές αυτών που θα σκοτώνονταν από μεθυσμένους οδηγούς. Κάθε εβδομάδα, νέοι άνθρωποι σκοτώνονται στην άσφαλτο. Και εγώ δεν είμαι σε αυτή τη θέση για να κάθομαι άπραγος. Το 2024, έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο 656 άνθρωποι. Σχεδόν 1 στους 5 ήταν ηλικίας έως 24 ετών. Περισσότερο από το 30% των θανάτων συνέβη Σάββατο ή Κυριακή. Και οι πιο φονικές ώρες των ημερών αυτών ήταν –για άλλη μια χρονιά– τα ξημερώματα. Δεν είναι τυχαίο. Είναι το αποτέλεσμα μιας συμπεριφοράς που γνωρίζουμε, αλλά πολλές φορές ανεχόμαστε: της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.
Η πρόταση που καταθέσαμε βασίζεται σε διεθνή παραδείγματα και ενισχύεται οικονομικά από το Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο χρηματοδοτείται από τις παραβάσεις του ΚΟΚ και τις κλήσεις. Άρα, τα ίδια τα πρόστιμα για επικίνδυνη οδήγηση επιστρέφουν στην κοινωνία ως πρόληψη. Ο διάλογος ενός τόσο σοβαρού ζητήματος απαιτεί προτάσεις και επιχειρήματα, όχι γελοιοποίηση και κοροϊδία.
Τελικά τι θα ισχύσει για τη διέλευση ταξί στις λεωφορειολωρίδες; Θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους του ΣΑΤΑ;
Δεν θέλουμε να στερήσουμε εισόδημα από τον οδηγό ταξί. Αν θέλουν να εισέρχονται στη λεωφορειολωρίδα για να παραλάβουν πελάτη, μπορούν. Αλλά δεν θα επιτρέψουμε να καθυστερείται η ροή των λεωφορείων. Σε κάθε περίπτωση, όπως έχω τονίσει πολλές φορές, είμαστε ανοιχτοί σε ρεαλιστικές, εφαρμόσιμες λύσεις που μπορούν να ελεγχθούν. Με ανθρώπους που θέλουν να συζητήσουν. Όχι με εκείνους που απειλούν, αυτοί έχουν αποκλειστεί από κάθε συζήτηση.
Πώς προχωρά ο σχεδιασμός για την 24ωρη λειτουργία του μετρό το Σάββατο, που προτείνατε και ακόμη θα επεκταθεί και σε άλλες ημέρες;
Κοιτάξτε, αυτό είναι κάτι για το οποίο έχω ζητήσει από τη ΣΤΑΣΥ να υπάρξει μια μελέτη βιωσιμότητας και είναι μόνο ένα από μια βεντάλια μέτρων τα οποία εξετάζουμε ώστε να μειωθούν τα θανατηφόρα ατυχήματα στους δρόμους. Και το ίδιο έχει ζητηθεί να γίνει και σε ό,τι αφορά το τραμ στην παραλιακή, τουλάχιστον για τους καλοκαιρινούς μήνες όπου υπάρχει αυξημένη κίνηση και όπου βλέπουμε επίσης πολύ συχνά ατυχήματα. Εφόσον δούμε ότι είναι επιλογές που είναι βιώσιμες και μπορούν να προχωρήσουν προς καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, δεν είμαστε αρνητικοί στο να εξετάσουμε αν μπορεί να εφαρμοστεί το ίδιο και την Παρασκευή το βράδυ, όμως προς το παρόν έχουν δρομολογηθεί ενέργειες μόνο για το Σάββατο.
Όσο πλησιάζει το καλοκαίρι υπάρχει ο προβληματισμός εάν θα αντιμετωπίσουμε και φέτος τις ίδιες καταστάσεις στα ΜΜΜ, κυρίως στα λεωφορεία και στον ΗΣΑΠ. Και εννοώ οχήματα και συρμούς χωρίς κλιματισμό και μειωμένα δρομολόγια….
Ξέρουμε τι συμβαίνει κάθε καλοκαίρι και δεν περιμένουμε να το ξαναζήσουμε για να αντιδράσουμε. Ήδη κυκλοφορούν 500 νέα λεωφορεία με πλήρως λειτουργικό κλιματισμός και μέχρι τις αρχές της νέας χρονιάς θα φτάσουμε τα 1.000 αντικαθιστώντας τον παλιό στόλο. Παράλληλα, κάνουμε τεχνικές παρεμβάσεις σε παλαιότερους συρμούς του ΗΣΑΠ, ώστε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στις πιο δύσκολες μέρες του καλοκαιριού.
Το βασικό για να αποφύγουμε την ταλαιπωρία δεν είναι μόνο ο κλιματισμός. Είναι να έχουμε περισσότερα δρομολόγια, να μην περιμένει ο κόσμος, να σεβόμαστε τον απλό άνθρωπο που περιμένει υπομονετικά στη στάση το πρωί, αναβαθμίζοντας την ποιότητα των λεωφορείων και των δρομολογίων. Και αυτό δεν γίνεται χωρίς οδηγούς. Μόνο φέτος, μέσα στο 2025, έχουμε ήδη προσλάβει 215 νέους οδηγούς και τρέχει ήδη καμπάνια για προσέλκυση και άλλων οδηγών επιπλέον.
Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: περισσότερα και πιο συχνά δρομολόγια, νέα λεωφορεία που κινούνται χωρίς εμπόδια στις λωρίδες τους, για να φτάνουν στην ώρα τους. Θέλουμε οι συγκοινωνίες να είναι μια επιλογή με ποιότητα και αξιοπιστία, όχι αναγκαστική λύση.
Κυριακάτικη Απογευματινή