Το µήνυµα, ότι η προσπάθεια για την αποκλιµάκωση των τιµών συνεχίζεται, στέλνει µέσω της «Κυριακάτικης Απογευµατινής» ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ξεκαθαρίζοντας ότι ο νόµος είναι νόµος και ισχύει για όλους ανεξαιρέτως, µε αφορµή τα πρόστιµα ύψους 5,5 εκατοµµυρίων ευρώ που επιβλήθηκαν σε µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ. Ο υπουργός αναφέρεται στις πρωτοβουλίες για τη συγκράτηση των τιµών, ώστε να στηριχθεί το εισόδηµα του ελληνικού νοικοκυριού, αλλά και στην προσπάθεια για τον παραγωγικό ανασχηµατισµό της χώρας.
Ποιο µήνυµα επιδιώκετε να περάσετε µε την ενίσχυση των ελέγχων στα σουπερµάρκετ;
Ολα όσα κάνουµε -από την εποπτεία της αγοράς και τους ελέγχους, τις ανακτήσεις χρηµάτων από παλαιότερα επενδυτικά σχέδια που δεν υλοποιήθηκαν, µέχρι τις παρεµβάσεις για τις τιµές- υπηρετούν έναν ευρύτερο στόχο: την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, που είναι προϋπόθεση για την πολιτική και την οικονοµική σταθερότητα. Και για να υπάρχει κοινωνική συνοχή, χρειάζονται κανόνες, διαφάνεια και λογοδοσία. Αυτός είναι ο πυρήνας της πολιτικής που εφαρµόζουµε στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Οι αλυσίδες απαντούν ότι τα πρόστιµα είναι υπερβολικά και άδικα και λένε ότι θα προσφύγουν στη ∆ικαιοσύνη.
Θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι: τα πρόστιµα επιβάλλονται βάσει του πλαισίου που ορίζει η νοµοθεσία. ∆εν αποφασίζονται αυθαίρετα ούτε υπολογίζονται επί του συνολικού τζίρου µιας επιχείρησης. Προσδιορίζονται µε βάση το είδος της παράβασης, εφόσον αυτή διαπιστωθεί από τις αρµόδιες ελεγκτικές αρχές. Και φυσικά δεν έχει καµία δικαιοδοσία παρέµβασης ο εκάστοτε υπουργός. Το ζητούµενο, εποµένως, δεν είναι η εντύπωση που δηµιουργεί το ύψος του προστίµου, αλλά η συνέπεια στην εφαρµογή των κανόνων. Και σε αυτό είµαστε απόλυτα σαφείς και απόλυτα συνεπείς: Κανένας δεν είναι υπεράνω του νόµου. Ο νόµος είναι νόµος και ισχύει για όλους ανεξαιρέτως. Η αγορά χρειάζεται διαφάνεια, υγιή ανταγωνισµό και κανόνες που τηρούνται. ∆εν έχει σηµασία πόσο µεγάλη είναι µια επιχείρηση ή πόσα δισεκατοµµύρια κάνει σε τζίρο. Τον τελευταίο ενάµιση χρόνο έχουν επιβληθεί πρόστιµα άνω των 22 εκατοµµυρίων ευρώ, εκ των οποίων 5,5 εκατ. ευρώ σε πολυεθνικές αλυσίδες. Οι έλεγχοι είναι συνεχείς και αυστηροί, σε όλη τη χώρα, µε στόχο την προστασία των καταναλωτών και τη διαφάνεια στην αγορά.
Οι τιµές θα πέσουν; Θα συνεχιστεί και µετά τα πρόστιµα η πρωτοβουλία για τη µείωση τιµών σε 1.000 κωδικούς;
Είναι άλλο οι έλεγχοι και άλλο οι πρωτοβουλίες για τη συγκράτηση των τιµών, ώστε να στηρίξουµε το εισόδηµα του ελληνικού νοικοκυριού. Οπως γνωρίζετε, εκφράσαµε την κοινωνική απαίτηση από τις αλυσίδες σουπερµάρκετ και τη βιοµηχανία τροφίµων να µειώσουν το µεσοσταθµικό τους κέρδος και να προχωρήσουν άµεσα σε µειώσεις τιµών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων πρώτης ανάγκης. ∆εσµεύθηκαν ότι θα το κάνουν, αντιλαµβανόµενοι την κοινωνική ευθύνη τους. Θυµίζω ότι µε τις παρεµβάσεις µας, τους προηγούµενους µήνες, καταφέραµε να έχουµε για πέντε συνεχόµενους µήνες αρνητικό πληθωρισµό στα τρόφιµα – τον χαµηλότερο στην Ευρωζώνη. Αυτό δείχνει ότι όταν υπάρχει σχέδιο και αποφασιστικότητα µπορούµε να έχουµε χειροπιαστά αποτελέσµατα προς όφελος των πολιτών. Η προσπάθεια για την αποκλιµάκωση των τιµών συνεχίζεται – και είναι υπόθεση όλων: του κράτους, των παραγωγών, των αλυσίδων λιανεµπορίου, αλλά και της ίδιας της κοινωνίας.
Σχετίζεται µε αυτή την προσπάθεια το σχέδιό σας για τον παραγωγικό µετασχηµατισµό της οικονοµίας;
Για να στηρίξουµε πραγµατικά το εισόδηµα του ελληνικού νοικοκυριού και να αντιµετωπίσουµε αποτελεσµατικά το κόστος ζωής, είναι εθνική ανάγκη ο παραγωγικός µετασχηµατισµός της ελληνικής οικονοµίας. Να γίνουµε πιο παραγωγικοί, πιο ανταγωνιστικοί, πιο εξωστρεφείς και πιο καινοτόµοι, µε ισχυρή βιοµηχανία και µεταποίηση και ισχυρό πρωτογενή τοµέα. ∆ιαφορετικά, θα παραµένουµε εκτεθειµένοι σε εξωγενείς κρίσεις που δεν µπορούµε να ελέγξουµε. Σε αυτό το νέο παραγωγικό πρότυπο που υλοποιούµε, ο νέος αναπτυξιακός νόµος είναι το πιο ισχυρό µας εργαλείο. Κινητοποιούµε πόρους άνω των 4 δισ. ευρώ, µε προτεραιότητα στις λιγότερο αναπτυγµένες περιοχές, στις παραµεθόριες ζώνες, στην καινοτοµία, στη µεταποίηση και τις µεγάλες επενδύσεις.
Γιατί προχωράτε στη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Καταναλωτή; Τι διαφορετικό φέρνει;
Η νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς αποτελεί µια βαθιά θεσµική µεταρρύθµιση, που απαντά σε µια χρόνια παθογένεια: ο πολίτης δεν ξέρει πολλές φορές πού να απευθυνθεί για να βρει το δίκιο του. Η αγορά εποπτεύεται από πολλούς, διαφορετικούς φορείς και πολλές φορές χωρίς συντονισµό. Αυτό αλλάζει. Προχωράµε στη δηµιουργία ενός ενιαίου, µόνιµου, ισχυρού µηχανισµού που θα έχει την πλήρη ευθύνη των ελέγχων στην αγορά. Η νέα Αρχή θα λειτουργεί στα πρότυπα της ΑΑ∆Ε -ανεξάρτητη από την εκάστοτε κυβέρνηση- µε διοικητή που θα επιλέγεται για πενταετή θητεία και µε σαφή θεσµική αποστολή. Με 300 νέους ελεγκτές, µε σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και µε θεσµικά κατοχυρωµένες αρµοδιότητες, θα λειτουργεί ως πραγµατική ασπίδα προστασίας για τους καταναλωτές, αλλά και την υγιή επιχειρηµατικότητα. Το νοµοσχέδιο θα ψηφιστεί µέσα στις επόµενες 50 ηµέρες και η Αρχή θα είναι έτοιµη να λειτουργήσει πλήρως το πρώτο εξάµηνο του 2026. Και καλώ όλες τις πολιτικές δυνάµεις να τη στηρίξουν, γιατί είναι µια µεταρρύθµιση που αφορά τον πυρήνα της λειτουργίας της αγοράς και όλους τους πολίτες.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»