Belharra: Νέα εποχή για το Πολεμικό Ναυτικό

Η χώρα επανεξοπλίζεται σοβαρά και αυτό πρέπει να πιστωθεί στην κυβέρνηση και στο υπουργείο
16:53 - 20 Δεκεμβρίου 2025

Η ύψωση της ελληνικής σημαίας στην πρώτη από τις τέσσερις φρεγάτες FDI (Belharra) δεν συνιστά απλώς παραλαβή ενός σύγχρονου πλοίου. Σηματοδοτεί το πέρασμα του Πολεμικού Ναυτικού σε μια νέα εποχή με την πλήρη σημασία της έκφρασης.

Τεχνολογικά, επιχειρησιακά, από άποψη αντίληψης και δόγματος, σε ό,τι αφορά την απόκτηση δυνατοτήτων οι οποίες ανοίγουν έναν καινούργιο ορίζοντα επιλογών και δράσης.

Οι τέσσερις αυτές φρεγάτες θα αποτελέσουν τον κορμό επάνω στον οποίο θα οικοδομείται το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό του 21ου αιώνα.

Εφόσον ευοδωθεί η απόκτηση και των τεσσάρων μεταχειρισμένων φρεγατών FREMM από την Ιταλία, ένα πλοίο με περιθώρια εξέλιξης οπλισμού και όχι μόνο αλλά με μεγάλες δυνατότητες ούτως ή άλλως, όντως η πολεμική ναυτική ισχύς της χώρας διαμορφώνεται σε πρωτόγνωρο επίπεδο, και σ’ αυτό έχει δίκιο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.

Όμως πρέπει να υπάρξει συνέχεια. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη νέα Δομή Δυνάμεων, το Πολεμικό Ναυτικό για να εκτελέσει την αποστολή του χρειάζεται, από κύριες μονάδες επιφάνειας, 12 φρεγάτες και έξι κορβέτες.

Ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ θεωρητικά συμπληρώνει τον αριθμό των 12, αλλά επειδή πρόκειται για παλαιά πλοία θα πρέπει να ξεκινήσει ο σχεδιασμός για τη ναυπήγηση νέων, που θα τις αντικαταστήσουν.

Η ματαίωση του προγράμματος των αμερικανικών φρεγατών Constellation, στις οποίες θα συμμετείχε Ελλάδα, οδηγεί στην ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών.

Επιλογές υπάρχουν αλλά δεν είναι θέμα του παρόντος κειμένου, εξάλλου το Πολεμικό Ναυτικό έχει τον πρώτο λόγο.
Το ζήτημα των κορβετών θα μπορούσε να λυθεί με την ευρωκορβέτα, στο πρόγραμμα της οποίας η Ελλάδα συμμετέχει, αλλά και πάλι ο τελικός χρήστης, το ΠΝ, είναι αυτός ο οποίος θα αποφασίσει.

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού, κάποια στιγμή θα δρομολογηθεί και το πρόγραμμα των νέων υποβρυχίων.

Η Ελλάδα διαθέτει τέσσερα αναερόβιας πρόωσης, που είναι τα πιο σύγχρονά της, τα Type 214 (και ένα ακόμα αντίστοιχης τεχνολογίας αλλά παλαιότερο, με ανακατασκευή), ωστόσο και αυτά δεν είναι πλέον τόσο νέα και χρειάζονται εκσυγχρονισμό μέσης ζωής. Εξάλλου πρέπει να συμπληρωθούν οι αριθμοί, διότι τα υπόλοιπα είναι ανάγκη να αποσυρθούν.

Αυτό που θα πρέπει κάποια στιγμή όχι μακριά να ξεκινήσει είναι ο σχεδιασμός και η ναυπήγηση ενός «εθνικού πλοίου», επιδίωξη δεκαετιών η οποία δεν κατέστη δυνατό να υλοποιηθεί, αλλά τώρα φαίνεται ότι ωριμάζουν οι συνθήκες και σταδιακά προωθείται.

Δεν μπορεί μια χώρα κατεξοχήν ναυτική όπως η Ελλάδα και με διάσημο Πολεμικό Ναυτικό να μην έχει δικό της πλοίο.

Δεν είναι ανάγκη και προφανώς δεν είναι εφικτό να ξεκινήσουμε με την κατασκευή αντιτορπιλικού… Όμως υπάρχουν ανάγκες και στο Πολεμικό Ναυτικό και στο Λιμενικό για πλοία μικρού ή μεσαίου μεγέθους και σταδιακά μπορούν να αυξηθούν τα μεγέθη.

Η χώρα επανεξοπλίζεται σοβαρά και αυτό πρέπει να πιστωθεί στην κυβέρνηση και στο υπουργείο. Το στοίχημα είναι η προσπάθεια να συνεχιστεί χωρίς πισωγυρίσματα.

Εφημερίδα Απογευματινή