Τζόγος με τις τιμές των εισιτηρίων

Πώς θα... ανεβοκατεβαίνει η αξία τους στο ποδόσφαιρο - Το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί στο Μουντιάλ 2026
13:20 - 22 Μαΐου 2025

Η αποκαλούμενη «δυναμική τιμολόγηση» χτυπά την πόρτα του ποδοσφαίρου και σε κάποιες περιπτώσεις απειλεί -σε κάποιες άλλες ευνοεί- τις τσέπες των οπαδών. Αν και στην Ελλάδα δεν έχει ακουστεί κάτι τέτοιο, όλα είναι πιθανά. Πρόκειται για κάτι που έχει κάνει δειλά την εμφάνισή του και αν εφαρμοστεί μπορεί να εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των εισιτηρίων ή να τις μειώσει. Ήδη κάποιες ομάδες έκαναν το βήμα και η υπό τον Τζιάνι Ινφαντίνο FIFA σκέφτεται να εφαρμόσει αυτή την τιμολογιακή πολιτική στο Μουντιάλ του 2026.

Η FIFA χρησιμοποιεί δυναμική τιμολόγηση για την πώληση εισιτηρίων για το επερχόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων, αλλά η κίνηση αυτή έχει ωφελήσει σε μεγάλο βαθμό τους οπαδούς λόγω του γεγονότος ότι δεν υπήρξε σημαντική ζήτηση για παρακολούθηση των αγώνων του τουρνουά.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Βαλένθια ανέφερε σε ανακοίνωσή της για το σύστημα «δυναμικής τιμολόγησης» για τους εντός έδρας αγώνες της: «Ακολουθώντας την παγκόσμια τάση στις παραστάσεις, στις αθλητικές εκδηλώσεις και την ψυχαγωγία, η Βαλένθια θα συμμετάσχει σε αυτήν την πρακτική, η οποία έχει την υποστήριξη και την τεχνολογία της La Liga».

Η δυναμική τιμολόγηση, γνωστή και ως διαχείριση απόδοσης ή τιμολόγηση υπέρβασης, είναι ουσιαστικά η δυνατότητα που πλέον δίνει η τεχνολογία να παρακολουθούνται η προσφορά και η ζήτηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας σε πραγματικό χώρο και ανάλογα να προσαρμόζεται η τιμή πώλησης. Αυτό ακριβώς που συμβαίνει με πτήσεις ή δωμάτια ξενοδοχείων και έχει ως αποτέλεσμα την αυξομείωση των τιμών.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες ο «Guardian» αποκάλυψε ότι η αμφιλεγόμενη δυναμική τιμολόγηση έχει εισέλθει ήδη στο αγγλικό ποδόσφαιρο, με έμμεσο τρόπο, καθώς εταιρεία που υποστηρίζεται από αστέρες του αθλητισμού, συμπεριλαμβανομένου του αρχηγού της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Αγγλίας, Χάρι Κέιν, χρέωσε περισσότερες από 3.000 λίρες για δύο θέσεις στον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, ο οποίος έγινε το περασμένο Σάββατο στο Γουέμπλεϊ και η Κρίσταλ Πάλας νίκησε με 1-0 τη Μάντσεστερ Σίτι.

Η χρήση του συγκεκριμένου μοντέλου τιμολόγησης για τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, το κορυφαίο γεγονός της παλαιότερης ποδοσφαιρικής διοργάνωσης στον κόσμο, προκάλεσε την οργή οπαδών, οι οποίοι επισήμαναν τον φόβο για αύξηση των τιμών των εισιτηρίων.

Ο Τομ Γκρέιτρεξ, πρόεδρος της Ένωσης Οπαδών Ποδοσφαίρου, δήλωσε: «Οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι και οι ποδοσφαιρικές Αρχές πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τις «δευτερεύουσες πλατφόρμες έκδοσης εισιτηρίων», με τις οποίες υπογράφουν εμπορικές συμφωνίες, καθώς δεν αποδεχόμαστε ότι υπάρχει ανάγκη για τέτοια δυναμική τιμολόγηση στο ποδόσφαιρο».

Η Αποκάλυψη

Η χρήση δυναμικής τιμολόγησης αποκαλύφθηκε χάρη σε μια οπαδό που δήλωσε στον «Guardian» ότι ένιωσε να την «εκμεταλλεύονται», αφού αγόρασε δύο εισιτήρια για τον τελικό του Κυπέλλου περισσότερες από 1.500 λίρες το καθένα, μόνο και μόνο για να τα δει να διαφημίζονται 399 λίρες σε λιγότερο από δύο εβδομάδες αργότερα.

Πλέον όλα δείχνουν ότι αυτή που ετοιμάζεται να κάνει το επόμενο σημαντικό βήμα είναι η ίδια η FIFA. Σύμφωνα με τους «New York Times» και τους «Times», το σύστημα χρησιμοποιείται ήδη για το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων που θα διεξαχθεί το καλοκαίρι στις ΗΠΑ, πριν από την κοινή διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλλου από τη χώρα μαζί με τον Καναδά και το Μεξικό. Τα σχετικά δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η κατανομή των εισιτηρίων για τις χώρες που συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Κύπελλο, οι οποίες απευθύνονται σε επίσημους συλλόγους οπαδών, δεν θα έχει δυναμική τιμολόγηση. Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα εισιτήρια προς μεμονωμένους φιλάθλους και αυτά των διοργανωτών.

Η θέση της FIFA

Προς το παρόν, τα μόνα πακέτα εισιτηρίων που είναι διαθέσιμα προς αγορά για το Παγκόσμιο Κύπελλο είναι στο πλαίσιο προσφορών φιλοξενίας, οι οποίες ξεκινούν από 3.500 δολ. (2.600 λίρες/3.000 ευρώ) και φτάνουν έως 73.200 δολάρια.

Η FIFA αρνήθηκε να επιβεβαιώσει τα σχέδιά της για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Ένας εκπρόσωπος δήλωσε στους «Times»: «Η πώληση εισιτηρίων για το Παγκόσμιο Κύπελλο 2026 αναμένεται να ξεκινήσει το τρίτο τρίμηνο του 2025 μέσω της ιστοσελίδας της FIFA. Περισσότερες λεπτομέρειες θα ακολουθήσουν εν ευθέτω χρόνω».
Η αξιοποίηση της δυναμικής τιμολόγησης θα μπορούσε να αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για τους διοργανωτές του Παγκοσμίου Κυπέλλου, οι οποίοι στοχεύουν σε έσοδα από εισιτήρια τουλάχιστον 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τον Μάρτιο, η FIFA ανακοίνωσε ότι έχει θέσει στόχο εσόδων τα 13 δισ. δολάρια για τον τετραετή κύκλο που κορυφώνεται με τη διοργάνωση-ορόσημο του 2026. Πρόκειται για σημαντική αύξηση σε σχέση με τα 7,6 δισ. δολάρια από τον προηγούμενο κύκλο.

Το συντριπτικό ποσοστό των εσόδων από τις πωλήσεις εισιτηρίων θα διατεθεί στη FIFA αντί για τις επιτροπές των πόλεων που διοργανώνουν τον αγώνα και συμμετέχουν στον σχεδιασμό του τουρνουά.

Η δυναμική τιμολόγηση χρησιμοποιήθηκε και κατά τη διάρκεια του περσινού Copa America, το οποίο πραγματοποιήθηκε επίσης στις ΗΠΑ. Το μοντέλο είναι πιο συνηθισμένο για ψυχαγωγικές εκδηλώσεις στις ΗΠΑ και χρησιμοποιήθηκε για το Super Bowl του NFL, το οποίο είχε μέσες τιμές εισιτηρίων μεταξύ 6.900 και 8.000 δολαρίων το 2024.
Η δυναμική τιμολόγηση έχει προκαλέσει διαμάχες, ιδιαίτερα στη βιομηχανία της ζωντανής μουσικής, τα τελευταία χρόνια, καθώς θεωρείται από ορισμένους ως εκμετάλλευση των θαυμαστών.

Τον περασμένο μήνα δημοσιεύθηκε μια έκθεση του Music Fans’ Voice, η οποία διεξήγαγε έρευνα σε 8.000 θαυμαστές και διαπίστωσε ότι το 91% πιστεύει πως η δυναμική και η υπερβολική τιμολόγηση θα πρέπει να είναι παράνομες.

Εφημερίδα Απογευματινή