Καθηγητής, κιθαρίστας και ενίοτε διαιτητής

Ο Ελβετός ρέφερι που τα έκανε θάλασσα στο Μπαρτσελόνα - Ολυμπιακός
19:00 - 28 Οκτωβρίου 2025
UEFA:

Ο Ελβετός Ουρς Σνάιντερ υπήρξε µέτριος ως ποδοσφαιριστής και πλέον είναι καθηγητής το πρωί, µουσικός το βράδυ και ενίοτε διαιτητής. Οση δηµοσιότητα δεν του έχει δώσει η άσηµη µπάντα της οποίας είναι µέλος, τόση εξασφάλισε όταν τα θαλάσσωσε στο Μονζουίκ, το βράδυ της περασµένης Τρίτης, στην αναµέτρηση του Ολυµπιακού µε την Μπαρτσελόνα. Η δε αποβολή του Σαντιάγκο Εσε στο 57ο λεπτό της αναµέτρησης έφερε τον καθηγητή λυκείου Ουρς Σνάιντερ ψηλά στη διαδικτυακή αναζήτηση για πολλές ώρες µετά τον αγώνα της Βαρκελώνης. Για τους λάθος λόγους, προφανώς, αλλά είναι βέβαιο ότι ο Γερµανός διαιτητής κέρδισε δηµοσιότητα, και µάλιστα µε το παραπάνω. Περισσότερη από όση κέρδισε τον Ιούλιο του 2020 λόγω ενός σπριντ σε αγώνα µεταξύ της Τουν και της Ξαµάξ. Το βίντεο, που τον δείχνει να ξεπερνά σχεδόν όλους τους παίκτες, έγινε τότε viral, λόγω της ασυνήθιστα υψηλής ταχύτητάς του για διαιτητή.

Τέλος καριέρας στα 20…

Γεννηµένος στις 17 Απριλίου 1986 στο Εντλεµπουχ, έναν δήµο στο καντόνι της Λουκέρνης στην Ελβετία, κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας, την
οποία έχει περιγράψει ως ευτυχισµένη και γαλήνια, έπαιξε στη µεσαία γραµµή για την οµάδα της πόλης του, την Εσχολτσµατ – Μάρµπαχ. Εχει πει ότι
δεν είχε ιδιαίτερες φιλοδοξίες ως ποδοσφαιριστής. Κι αν είχε, αυτές έσβησαν όταν υπέστη ρήξη χιαστού συνδέσµου σε ηλικία 20 ετών. Εγκατέλειψε το ποδόσφαιρο, αν και ήθελε να συνεχίσει να παίζει.

Το 2002 υπέβαλε αίτηση στον σύνδεσµο της πόλης του για να γίνει διαιτητής και ολοκλήρωσε µια εβδοµαδιαία εκπαίδευση στο γραφικό αλπικό θέρετρο Λέντσερχαϊντε. Με το δίπλωµά του στο χέρι, διαιτήτευσε αρχικά σε αγώνες για τα ελβετικά ερασιτεχνικά πρωταθλήµατα και στη συνέχεια έκανε το άλµα στην Challenge και τη Super League, ενώ από το 2018 είναι ένας από τους Ελβετούς διαιτητές που διαιτητεύουν διεθνώς.

Ως τραγουδιστής και ηλεκτρικός κιθαρίστας του συγκροτήµατος Preamp Disaster, συνθέτει τα δικά του τραγούδια, τα οποία παίζονται στο Spotify και στο YouTube και σε µικρά µπαράκια ή υπαίθριους χώρους, µπροστά συνήθως σε καµιά 100αριά θεατές. Του αρέσει η groovy -όρος που στην αργκό της τζαζ προσδιορίζει µουσική µε δυνατό ρυθµό, που σε κάνει να θες να χορέψεις- και η σχετικά θορυβώδης «funky» -µουσικό είδος που γεννήθηκε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1960 από Αφροαµερικανούς µουσικούς, συνδυάζοντας τη σόουλ, την τζαζ και την R&B-, σύµφωνα µε τη δική του αυτοπαρουσίαση. ∆εν βγάζει χρήµατα από τη µουσική. Παίζει «για να ξεφύγει από τη ρουτίνα», ενώ η ενασχόλησή του µε τη διαιτησία είναι ένας τρόπος να µείνει κοντά στο ποδόσφαιρο, στο οποίο δεν κατάφερε να κάνει καριέρα, αν και θα του άρεσε.

Πάντως, η πίεση, λόγω του βασιλιά των σπορ, είναι κάτι που τον ταλαιπώρησε και γι’ αυτό περιστασιακά συνεργάζεται µε έναν ψυχολόγο. Το µεγαλύτερο σοκ που έχει περιγράψει αφορά τα πρώτα χρόνια στη διαιτησία. «∆υστυχώς, έχω δεχτεί και µια απειλή θανάτου. Αυτό µε συγκλόνισε πραγµατικά τότε. Κάποιος µπαίνει στον κόπο να βρει τα στοιχεία επικοινωνίας σου, κάθεται στον υπολογιστή ώρες µετά από έναν αγώνα και γράφει…». Οι Αρχές επικοινώνησαν µε τον δράστη, ο
οποίος, αφού ενηµερώθηκε ότι θα ληφθούν νοµικά µέτρα, λίγες ώρες αργότερα έστειλε µια µεγαλοπρεπή συγγνώµη στον Ελβετό διαιτητή.

Θαρραλέες αποφάσεις

Εχει επίσης περιγράψει τον διαιτητή Σνάιντερ ως κάποιον που «παίρνει θαρραλέες αποφάσεις και δεν επιτρέπει στον εαυτό του να επηρεάζεται από όσα συµβαίνουν γύρω του». Επίσης, στη διάρκεια της καριέρας του αποφάσισε να πάψει να παρακολουθεί τα µέσα ενηµέρωσης και τα σχόλια στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Στην αρχή, έψαχνα στη Google και ήθελα να µάθω τι έλεγαν οι δηµοσιογράφοι και οι οπαδοί. Αυτό µε έβγαζε εκτός ισορροπίας. Επειτα από κάθε αρνητικό σχόλιο αναγνωστών, σκεφτόµουν: “Ηµουν πραγµατικά τόσο κακός;”».

Η µουσική είναι το πάθος του και εξηγεί: «Χαίροµαι και µόνο που είµαι το επίκεντρο της προσοχής, στη σκηνή». Το συγκρότηµα είναι το Preamp Disaster. Ο τίτλος µεταφράζεται ως «καταστροφή πριν από την έναρξη». Το συγκρότηµα περιγράφει τον ήχο του ως «ατµοσφαιρικό post-doom, σκληρό σαν metal, πειραµατικό σαν post-rock, σφιχτό σαν stoner rock».

Είναι τετραµελές και τα µέλη του παίζουν µαζί από το 2007, κάνοντας πρόβες δύο µε τρεις φορές τον µήνα, ενώ δίνουν περίπου έξι συναυλίες τον χρόνο. Ο Σνάιντερ είναι κιθαρίστας και τραγουδιστής, αν και τα φωνητικά του χρησιµοποιούνται περισσότερο ως «πέµπτο όργανο», όπως λέει ο ίδιος.

Οταν βρίσκεται στη σκηνή, ο Σνάιντερ βυθίζεται σε έναν άλλο κόσµο. Ως διαιτητής, µένει περισσότερο στο παρασκήνιο. Αν δεν τραβήξει την προσοχή, έχει κάνει καλά τη δουλειά του. Είναι εντελώς διαφορετικά στη µουσική. Εκεί βρίσκεται πλήρως στο επίκεντρο της προσοχής και µπορεί πραγµατικά να εκφραστεί. «Μια συναυλία είναι πολύ χαλαρωτική για µένα. Ξέρω τι παίζω. Μπορώ να προετοιµαστώ καλά, ανάλογα», λέει ο Σνάιντερ. «Στο γήπεδο, εξαρτώµαι από τους παίκτες. ∆εν ξέρω τι να περιµένω». Γι’ αυτό είναι πιο νευρικός πριν από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα, παρά πριν από µια συναυλία»

Κυριακάτικη Απογευματινή