Το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ από το Ιράν προκαλεί σοβαρή ανησυχία για τα 180 ελληνόκτητα πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, όπως τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας. Η απειλή αυτή έρχεται ως απάντηση στις στρατιωτικές επιχειρήσεις του Ισραήλ και τη δυτική πίεση.
«Μελετάμε πολύ προσεκτικά τις κινήσεις μας. Ο Θάλαμος Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας εκδίδει προειδοποιητικές ειδοποιήσεις ανά πάσα στιγμή», σημείωσε ο Βασίλης Κικίλιας, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης για την ελληνική ναυτιλία.
Ιρανικές απειλές για κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ
Ο Μπεχνάμ Σαεεντί, μέλος του προεδρείου της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας του ιρανικού Κοινοβουλίου, δήλωσε στο ημιεπίσημο πρακτορείο Mehr ότι το Ιράν διαθέτει «πολλαπλές επιλογές» και ότι «το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ είναι μία από αυτές».
Παράλληλα, ο βουλευτής Αλί Γιαζντίχα επισήμανε ότι το Ιράν θα διατηρήσει ανοιχτά τα Στενά του Ορμούζ και την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο, εφόσον δεν τίθενται σε κίνδυνο τα ουσιώδη συμφέροντα της χώρας.
Ωστόσο, προειδοποίησε ότι αν οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλακούν άμεσα σε πόλεμο υπέρ του Ισραήλ, τότε η Τεχεράνη διατηρεί το δικαίωμα να περιορίσει τη ροή του πετρελαϊκού εμπορίου προς τη Δύση.
Αυξημένος κίνδυνος για τάνκερ και ελληνόκτητα πλοία
Η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ δημιουργεί αυξημένο κίνδυνο για όλα τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των 180 ελληνόκτητων πλοίων. Η στρατηγική θέση των Στενών του Ορμούζ καθιστά κάθε απειλή κλεισίματος ιδιαίτερα σημαντική για τη διεθνή ναυτιλία.
Η αβεβαιότητα στις θαλάσσιες μεταφορές προκαλεί ήδη καθυστερήσεις, αλλαγές δρομολογίων και αυξήσεις σε ασφάλιστρα, επηρεάζοντας άμεσα τα ελληνόκτητα πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Επιπτώσεις στις τιμές πετρελαίου και την παγκόσμια οικονομία
Η ανησυχία των διεθνών αγορών επικεντρώνεται στον κίνδυνο αποσταθεροποίησης των ροών πετρελαίου από την περιοχή των Στενών του Ορμούζ. Οι εκτιμήσεις μιλούν για πιθανές αυξήσεις της τιμής του αργού πετρελαίου πάνω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι.
Οι κυριότερες επιπτώσεις περιλαμβάνουν: Αύξηση του κόστους καυσίμων που θα επηρεάσει ιδιαίτερα την Ευρώπη και την Ελλάδα, αυξήσεις πληθωρισμού σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, συρρίκνωση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 0,2% έως 1% και διαταραχές στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ θα είχε καταστροφικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, καθώς από την περιοχή διέρχεται σημαντικό ποσοστό των παγκόσμιων πετρελαϊκών μεταφορών.