Ένα ολοκληρωμένο και διαλειτουργικό σύστημα καταγραφής παραβάσεων, που θα λαμβάνει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από τις κάμερες των εθνικών οδών, της Τροχαίας, της Αττικής Οδού, αλλά και αυτές της Περιφέρειας και όσες εγκατασταθούν σε αστικά λεωφορεία, σκοπεύει να βάλει σε εφαρμογή η κυβέρνηση. Η αντιμετώπιση των τροχαίων, που αποτελεί μάστιγα για τη χώρα μας με τους νεκρούς κάθε χρόνο να ξεπερνούν τους 600, μετατρέπεται σε προτεραιότητα και τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη συνεργάζονται για την επίτευξη του σκοπού.
Τοποθέτηση
Ο γενικός σχεδιασμός της κυβέρνησης, περιλαμβάνει την τοποθέτηση συνολικά 2.000 καμερών εντός του αστικού ιστού. Επιπλέον 500 κάμερες θα τοποθετηθούν σε αστικά λεωφορεία για την καταγραφή των ευθυνών σε περιπτώσεις συγκρούσεων, αλλά και γενικότερα της εικόνας από τους δρόμους της Αττικής, σε μια προσπάθεια να υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα των συνθηκών άλλων τροχαίων που μπορεί να συμβαίνουν στο Λεκανοπέδιο.
Πιλοτικά έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση 8 καμερών σε κεντρικές λεωφόρους και δρόμους όπου καταγράφονται σοβαρά τροχαία καθώς και σε 10 γραμμές λεωφορείων. Οι κάμερες αυτές θα επιτρέπουν τη δίχως αμφισβήτηση καταγραφή παραβάσεων, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η μη χρήση ζώνης ή κράνους, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η παραβίαση διαβάσεων πεζών.
Όλες οι κάμερες θα δίνουν τα δεδομένα τους σε ένα ενιαίο κέντρο, όπου θα βεβαιώνονται ηλεκτρονικά οι παραβάσεις και οι πολίτες θα ενημερώνονται με δύο τρόπους. Κατ’ αρχάς, ηλεκτρονικά μέσω μηνύματος στη θυρίδα του παραβάτη στο Gov.gr Wallet. Εκεί μάλιστα θα υπάρχει και αντίγραφο της φωτογραφίας που βεβαιώνει την παράβαση. Εν συνεχεία, με γραπτό μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο για την ύπαρξη της κλήσης και την ανάγκη πληρωμής του προστίμου ή και της παράδοσης διπλώματος οδήγησης ή και άλλων κυρώσεων.
Παθογένειες
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε πως «σκοπός μας είναι να αντιμετωπίσουμε παθογένειες, όπως το απαράδεκτο φαινόμενο να έρχεται η κλήση πολλά χρόνια μετά την τέλεση της παράβασης. Πλέον, η καταγραφή, η επιβεβαίωση, η ένσταση και η είσπραξη θα διεκπεραιώνονται ψηφιακά, διασφαλίζοντας διαφάνεια και ταχύτητα. Ο απώτερος στόχος μας είναι ξεκάθαρος: να εμπεδώσουμε μια νέα κουλτούρα υπευθυνότητας στους δρόμους. Κάθε παράβαση δεν είναι απλώς μια παράλειψη ή ένας αριθμός. Είναι ένα εν δυνάμει ρίσκο για μια ανθρώπινη ζωή. Είναι μια οικογένεια που μπορεί να προστατευτεί. Και αυτό είναι χρέος μας».
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, από την πλευρά του υποστήριξε πως «οι κάμερες θα χρησιμοποιούνται αφενός για τη βεβαίωση τροχαίων παραβάσεων, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών, η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας και η επικίνδυνη οδήγηση και αφετέρου για τη διευκόλυνση κυκλοφορίας με απόλυτο σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και το νομικό πλαίσιο. Δεν πρόκειται για μέτρο επιτήρησης των πολιτών, αλλά για ένα εργαλείο πρόληψης και αποτροπής. Η ασφάλεια στους δρόμους και στις γειτονιές μας αποτελεί προτεραιότητά μας, για ένα κράτος δικαίου που σέβεται και προστατεύει τον πολίτη, με σύγχρονα μέσα, διαφάνεια και λογοδοσία».
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έκανε λόγο για πολιτική απόφαση: «Γνωρίζουμε ότι δεν είναι δημοφιλής, αλλά είναι απαραίτητη για να σταματήσει η ατιμωρησία και να αποκτήσει ουσία ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας».
Εφημερίδα Απογευματινή