Οι κροίσοι της µόδας και οι «διεθνείς» Ελληνες

Το τοπ των κορυφαίων designers διεθνώς και οι ειδικές made in Greece περιπτώσεις- Από τον Τσεκλένη και τον Βαρβάτο έως την Κοκοσαλάκη και την Κατράντζου
09:35 - 15 Σεπτεμβρίου 2025

Ο «βασιλιάς» Τζόρτζιο Αρµάνι έφυγε από τα εγκόσµια και πέρα από τον µινιµαλισµό -υπήρξε αδιαφιλονίκητος «πατέρας» του- κληροδότησε στην οικογένεια και στο οµώνυµο ίδρυµά του περιουσία ύψους 13,4 δισεκατοµµυρίων
δολαρίων. Ηταν ο πλουσιότερος σχεδιαστής στον πλανήτη, πλην όµως δεν υπήρξε ο µόνος. Μπορεί και µόνο στο
άκουσµα της λέξης «δισεκατοµµύριο» να ζαλιζόµαστε, η πλειονότητα τουλάχιστον, αλλά ας µην ξεχνάµε ότι η αυτοκρατορία του εκλιπόντος Ιταλού σταρ του ντιζάιν περιλαµβάνει και ξενοδοχεία και εστιατόρια, µέχρι τα Armani Spa.
Σαφώς δεν ήταν ο µόνος κροίσος του χώρου. ∆εύτερος στη λίστα µε τους πλουσιότερους σχεδιαστές, µε αναµφίβολα επιχειρηµατικό, µε τη σειρά του, δαιµόνιο είναι η «πατρική» για τους fashionistas φιγούρα µε σήµα κατατεθέν το αλογάκι, ο αποκαλούµενος «πατριάρχης της µόδας», Ραλφ Λόρεν. Με τα Polo Ralph Lauren να παραµένουν στην κορυφή της ζήτησης από το αγοραστικό κοινό, έχει χτίσει περιουσία ύψους 8,1 δισ. δολαρίων, προτάσσοντας τη δική του, επίσης δωρική άποψη, για τη µόδα ειδικά και για το lifestyle γενικά. Ξεκινώντας από συλλογή γραβατών στα ’60s, πρόταξε τη δική του φιλοσοφία, που εκ του αποτελέσµατος εισακούστηκε απ’ όλον τον κόσµο. Παρότι αποσύρθηκε το 2015, διατηρεί την ιδιότητα του εκτελεστικού προέδρου και δηµιουργικού διευθυντή, εξακολουθώντας να απορροφά το µεγαλύτερο ποσοστό των κερδών του «βασιλείου» του, καθώς κρατά το 85% των µετοχών της Ralph Lauren Corp.

Ιταλικές δυάδες

Στην τρίτη και στην τέταρτη θέση της λίστας βρίσκονται µαζί, µε περιουσία 4,2 δισ. δολαρίων ο καθένας τους, όχι οι
Ιταλοί που ίσως αναµένατε, το σχεδιαστικό δίδυµο Dolce & Gabbana δηλαδή, αλλά η «κοµµουνίστρια της µόδας» Μιούτσια Πράντα (που οφείλει ακόµα και τώρα µεγάλο ποσοστό των κερδών της στη νεανική της σειρά Miu Miu, η οποία την περασµένη χρονιά, παρά την πτωτική πορεία της µόδας, πέτυχε άνοδο πωλήσεων) και ο Πατρίτσιο Μπερτέλι. ∆ύο µυαλά είναι καλύτερα από ένα και η καινοτόµος του «πλανήτη-µόδα», µαζί µε τον Μπερτέλι, εκτοξεύτηκαν στα… σύννεφα από πλευράς κερδών από το 2011, που η τιτάνια ήδη τότε επιχείρησή τους εισήχθη στο χρηµατιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

Ακολουθούν οι αναµενόµενοι: είναι η σειρά των Ντοµένικο Ντόλτσφανο Γκαµπάνα, που καταλαµβάνουν
από κοινού την πέµπτη και την έκτη θέση, µε 2,6 δισεκατοµµύρια έκαστος. Από το 1985, έχοντας αποθεώσει την
Ιταλίδα γυναίκα, την κοκεταρία και την αλεγκρία της, ανά τον κόσµο, διατηρούν τη δική τους αυτοκρατορία. ∆εν έχουν ειδικές σχέσεις µε τον κινηµατογράφο, όπως για παράδειγµα ο Τζόρζιο Αρµάνι -ποιος ξεχνά το «American Gigolo» του 1988 µε τον Ρίτσαρντ Γκιρ ή τον «Λύκο  της Wall Street» µε τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο-, αλλά τους «προσκυνούν» οι σούπερ σταρ της showbiz. Από το 1985, που ξεκίνησαν, παραµένουν ενωµένοι, ενώ κατά διαστήµατα, από τις συλλογές τους, έχουν εξάρει και την Ελλάδα. Ο οίκος τους εκτιµάται ότι αξίζει περί τα 5,3
δισ. δολάρια, κάτι που σαφώς τους κάνει να κοιµούνται χαµογελαστοί (µαζί και ανέφελοι) στα «παλάτια» τους.

Αυτονόµηση

Επεται ο Τοµ Φορντ, που άλλαξε το σύµπαν της Gucci και διατηρεί περιουσία 2,2 δισ. Το 2005 αυτονοµήθηκε ιδρύοντας δική του εταιρεία την οποία πούλησε -εξυπακούεται, µαζί µε τα αρώµατα και τα καλλυντικά στα οποία ενδιάµεσα καθετοποιήθηκε- το 2022 στην Estée Lauder έναντι 2,8 δισ. δολαρίων.

Ο τελευταίος της «παλαιάς φρουράς» των σχεδιαστών, ο «ευγενής» της παγκόσµιας µόδας Βαλεντίνο Γκαραβάνι,
που λατρεύει την Ελλάδα -και τον οποίο λατρεύουν οι µεγαλύτεροι σταρ, από πρίγκιπες και βασιλείς έως fashion icons,
ανάµεσά τους η Μαρί-Σαντάλ και η Μαρία Ολυµπία φυσικά- συγκαταλέγεται στη λίστα και στην 8η θέση µε 1,5 δισ.
δολάρια. O Valentino, όπως συνηθίζουµε να τον αποκαλούµε όλοι, τον οποίο τίµησε τώρα, στην παγκόσµια πρεµιέρα
του φιλµ «Eleanor the Great» στο πλαίσιο του Κινηµατογραφικού Φεστιβάλ του Τορόντο η Σκάρλετ Γιόχανσον -η
ταινία της όµορφης ηθοποιού που έχει επηρεαστεί ακόµα και στον τρόπο που παίζει από τον µεγάλο και τρανό Γούντι Αλεν σηµατοδοτεί το σκηνοθετικό της ντεµπούτο-, ξεκίνησε φτιάχνοντας υπέροχα νυφικά. Εφτασε να ντύνει κυριολεκτικά όλα τις κυρίες της ελίτ, από την Jackie O µέχρι την J.Lo. Αποσύρθηκε το 2008, κληροδοτώντας, πέρα από εκατοµµύρια, και τη φινέτσα που διατρέχει τις δηµιουργίες του στις επόµενες γενιές.

Στην ένατη και δέκατη θέση της λίστας βρίσκουµε τον Μάικλ Κορς και την Τόρι Μπερτς µε 1 δισ. περιουσία για
τον κάθε έναν: ο βέρος Νεοϋορκέζος Κορς, που ταυτίζεται µε την απλότητα και το casual chic, classic αµερικανικόστιλ, άρχισε να σχεδιάζει και να πουλάει ρούχα από το υπόγειο των γονιών του όταν ήταν 10 ετών. Στα 18 γράφτηκε στο Fashion Institute of Technology στη Νέα Υόρκη και από τότε, στα ’80s, έως τώρα µεσουρανεί. Η Μπερτς, πάλι,
µεταφράζεται στο απόλυτο role model για γυναίκες συναδέλφους της: ύστερα από την αποφοίτησή της από το Πανεπιστήµιο της Πενσιλβάνια -όπου εξειδικεύτηκε στην Ιστορία Τέχνης- εργάστηκε για ογκόλιθους του χώρου, όπως η καλύτερη σχεδιάστρια νυφικών της υφηλίου Βέρα Γουάνγκ και ο Ραλφ Λόρεν. Ξεκίνησε τη δική της µπράντα το 2004 και άµεσα γνώρισε επιτυχία – και µε τη συµβολή της Οπρα Ουίνφρεϊ, που πάντα πίνει νερό στο όνοµά της.

Από τον «βασιλιά της µουσελίνας» στον «Greek designer»

Αν γυρίσουµε τη χρονοµηχανή, θα σταθούµε αρχικά στον Γιάννη Ντεσέ (Jean Dimitre Verginie Dessès), τον πρώτο που έκανε διεθνή καριέρα, µαζί και περιουσία, από τους Ελληνες της µόδας: εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1924 και από το 1925 σχεδίαζε για τον οίκο ραπτικής Maison Jane. Το 1937 δηµιούργησε τον δικό του οίκο ραπτικής. Αποθεώθηκε στα γαλλικά σαλόνια και της υψηλής κοινωνίας και της ιντελιγκέντσιας και τα ρούχα του κόσµησαν
εξώφυλλα των κορυφαίων γυναικείων περιοδικών των καιρών.

Ο Αιγυπτιώτης µε τη ραφιναρισµένη οπτική έµεινε στην ιστορία ως «ο βασιλιάς της µουσελίνας». Το 1962 σχεδίασε το νυφικό της πριγκίπισσας Σοφίας των Ελλήνων για τον γάµο της µε τον πρίγκιπα των Βουρβόνων Χουάν Κάρλος, µετέπειτα βασιλιά της Ισπανίας. Το 1946 δηµιούργησε την εταιρεία αρωµάτων Jean Dessès… Τον 21ο αιώνα, το ρετρό επανήλθε και δηµιουργίες του φόρεσαν από τη Ρενέ Ζελβέγκερ έως την Τζένιφερ Λόπεζ.

Ο Γιάννης Τσεκλένης, από την άλλη -µε υπέροχα χτίσµατα στη Σαντορίνη, όπου, όπως µου είχε πει παλαιότερα σε µία από τις συνεντεύξεις που µου είχε παραχωρήσει, κατέστησε «µόδα τις βάρκες στις ταράτσες του νησιού», τοποθετώντας µία στο καταπληκτικό δικό του υπόσκαφο «παλάτι», αλλά και στον ∆ιόνυσο- έδινε µεγάλη βάση στα ντεσέν, στα µοτίβα των ρούχων του. Από τους «L.A. Times» µέχρι το αµερικανικό «Esquire», τα κοµµάτια του διαφηµίστηκαν δεόντως. Εκανε περιουσία και ανέδειξε τη σύζυγό του Εφη Μελά σε διεθνές µοντέλο, αλλά
αφότου φαλίρισε η Πειραϊκή-Πατραϊκή, την οποία είχε αναλάβει, οι µετοχές του στο χρηµατιστήριο της µόδας καταποντίστηκαν.

Χρυσές συνεργασίες

Ολόχρυσο κεφάλαιο έγραψε και ο Μπίλι Μπο, που αν και έβγαλε χρήµατα, δεν πραγµατοποίησε το όνειρό του, για σόου στη Νέα Υόρκη: έσβησε στις 13 Ιουνίου του 1987, «χτυπηµένος» από AIDS, αφήνοντας δυσαναπλήρωτο κενό στη µόδα made in Greece.
Ο Βασίλειος Κωστέτσος, από την πλευρά του, επί µακρόν κυριάρχησε στον χώρο, έχοντας καταφέρει να φέρει στην Ελλάδα και να συνεργαστεί -προσφέροντάς τους αδρές αµοιβές φυσικά- µε τα µεγαλύτερα µοντέλα του κόσµου, µε τα «χρυσά µοντέλα» των ’80s-’90s. Ανάµεσά τους, την Κλόντια Σίφερ, τη Ναόµι Κάµπελ και µεταγενέστερα την Κάρµεν Κάας.
Προφανώς δεν θα αγνοήσουµε την εκλιπούσα Κρητικοπούλα Σοφία Κοκοσαλάκη, την «πριγκίπισσα των πτυχώσεων» που, µε έδρα το Λονδίνο, άλλαξε µια για πάντα τον χάρτη της µόδας, προτάσσοντας τη δική της φιλοσοφία, φτάνοντας το «Grecian chic» σε κάθε γωνιά του κόσµου.

Ούτε τη Μαίρη Κατράντζου, την Ελληνίδα «βασίλισσα των prints», την οποία λατρεύουν πολλές διάσηµες κυρίες και απογειώθηκε στον πλανήτη «πολυτέλεια» ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια, ύστερα από τη (ζηλευτή) συνεργασία της µε τον Bvlgari…

Σαφώς δεν θα παραλείψουµε ούτε τον Τζον Βαρβάτος, ο οποίος για τις καµπάνιες του έχει επιστρατεύσει τα µεγαλύτερα ονόµατα της ροκ, από τον Αλις Κούπερ µέχρι τον Στιβ Τάιλερ των Aerosmith. Βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας, αλλά λόγω και της δηµιουργίας δικoύ του ποτού, ορθοπόδησε και ξεπέρασε τους σκοπέλους των δικαστικών αντιπαραθέσεων µε υπαλλήλους του, που τον κατηγόρησαν ως σεξιστή, διακυβεύοντας έτσι την ίδια την ύπαρξη της εταιρείας του.
Για να γιορτάσει τα 25α γενέθλιά του στη µόδα, στις 9.9.2025 εγκαινίασε χώρο 3.200 τ.µ. στο Σόχο, αποκαλύπτοντας τη νέα του κολεξιόν, την οποία εµπνεύστηκε από το luxurious αµερικανικό rock streetwear…

Κυριακάτικη Απογευματινή