Επεσαν οι υπογραφές για την παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, ένα από τα µεγαλύτερα οδικά έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στην Ευρώπη. Η σύµβαση παραχώρησης υπεγράφη στο Ηράκλειο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «µία σπουδαία µέρα για την Κρήτη». Το συγκεκριµένο τµήµα Χανιά – Ηράκλειο θεωρείται το πιο κρίσιµο από τεχνικής και λειτουργικής άποψης, καθώς διατρέχει το πολυπληθέστερο και τουριστικά πιο ανεπτυγµένο τµήµα του νησιού.
Ανάδοχος του έργου, µε κατασκευαστικό κόστος 1,75 δισ. ευρώ και διάρκεια παραχώρησης τα 35 έτη, είναι ο όµιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η πενταετία που προηγείται της λειτουργίας καλύπτει τις φάσεις µελέτης και κατασκευής, ενώ ο οδικός άξονας εκτείνεται σε µήκος περίπου 157 χιλιοµέτρων, φτάνοντας µέχρι τον ανισόπεδο κόµβο Χερσονήσου στα ανατολικά. Στο πλαίσιο της σύµβασης προβλέπεται και η κατασκευή του δυτικού τµήµατος Κίσσαµος – Χανιά, µέσω δικαιώµατος προαίρεσης, όπως και η υλοποίηση νέου κόµβου στην παράκαµψη Χανίων, ο οποίος
θα ενώνει τον ΒΟΑΚ µε το αεροδρόµιο.
Το τµήµα Χανιά – Ηράκλειο αναµένεται να αλλάξει τα δεδοµένα στις µετακινήσεις εντός Κρήτης, ενισχύοντας την ασφάλεια στις οδικές µετακινήσεις του νησιού. Ο Βόρειος Οδικός Αξονας, µε συνολικό µήκος 300 χιλιοµέτρων, καταγράφεται ως το µεγαλύτερο έργο οδοποιίας
που υλοποιείται αυτή τη στιγµή στην Ευρώπη και αναµένεται να αποτελέσει δοµικό στοιχείο της «επόµενης ηµέρας» για την Κρήτη.
Η χρηµατοδότηση του έργου βασίζεται σε συνδυασµό πόρων: 200 εκατ. ευρώ προέρχονται από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, 592 εκατ. ευρώ από το Εθνικό Πρόγραµµα Ανάπτυξης (χωρίς να περιλαµβάνεται η προαίρεση Κίσσαµος – Χανιά των 100 εκατ. ευρώ), ενώ το
υπόλοιπο -σχεδόν 1 δισ. ευρώ- καλύπτεται µέσω ιδίων κεφαλαίων και δανειακής χρηµατοδότησης που έχει εξασφαλίσει ο παραχωρησιούχος.
Μιλώντας στην εκδήλωση επ’ ευκαιρία της υπογραφής της σύµβασης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο «για µια σπουδαία ηµέρα για την Κρήτη, καθώς επιτέλους έπειτα από πολλές δυσκολίες και εµπόδια υπογράφουµε τη σύµβαση παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο µε προαίρεση µέχρι την Κίσσαµο, µια δέσµευση που είχα αναλάβει προσωπικά και σήµερα είµαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω».
Απευθυνόµενος στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύµβουλο του Οµίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόσθεσε: «Αγαπητέ κ. Περιστέρη, περιµένω πολύ σύντοµα να δούµε τα ανοιχτά εργοτάξια στο µεγάλο τµήµα Ηράκλειο – Χανιά. Ξέρουµε ότι είναι ένα έργο σύνθετο, µε ορίζοντα περί τα 5 χρόνια. Γι’ αυτό και ζητώ τη συνεργασία των τοπικών αρχών. Είναι πολύ σηµαντικό να αντιληφθούµε την τεράστια σηµασία που έχει εν συνόλω για την Κρήτη και όχι τα µικρά τοπικά ζητήµατα. Ας βάλουµε τα δυνατά όλοι µας το έργο να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραµµα που περιλαµβάνεται στην παραχώρηση. Είναι ένα έργο µε µεγάλες τεχνικές δυσκολίες, συν ότι ο δρόµος πρέπει να είναι λειτουργικός παράλληλα».
«Συνεργασία όλων»
Από την πλευρά του ο κ. Περιστέρης ανέφερε µεταξύ άλλων: «Σήµερα υπογράφηκε η σύµβαση παραχώρησης του τµήµατος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, όσο κι αν αυτό φαινόταν απίθανο. Η σηµερινή ηµέρα κατέστη εφικτή χάρη στο ξενύχτι όλων των ανθρώπων του Οµίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδοµών, των υπηρεσιακών παραγόντων και των τραπεζών, τις οποίες ιδιαιτέρως ευχαριστούµε για τη συµβολή τους. Σήµερα ξεκινά µια δύσκολη διαδροµή. Χρειάζεται συνεργασία όλων -πρώτ’ απ’ όλα της κοινωνίας της Κρήτης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του ∆ηµοσίου και όλων των Αρχών- ούτως ώστε να µπορέσει να κατασκευαστεί και να ολοκληρωθεί το πολύ δύσκολο αυτό έργο».
Κυριακάτικη Απογευματινή