Μειώνονται οι τιμές σε 1.000 προϊόντα!

O κατάλογος που θα στείλουν τα super market στο υπουργείο Ανάπτυξης – Προσπάθειες να παγώσουν οι ανατιμήσεις και στο μοσχάρι
08:32 - 2 Σεπτεμβρίου 2025

Με εθελοντικές μειώσεις τιμών από λιανεμπόριο βιομηχανία και απορρόφηση των αυξήσεων σε περισσότερα από 1.000 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης στα ράφια των super market αρχίζει η φθινοπωρινή «αντεπίθεση» της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας και του αυξανόμενου κόστους ζωής, που αποτελεί το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα των καταναλωτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αρχίζει η φθινοπωρινή «αντεπίθεση» της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας

Οι επαφές και οι επικοινωνίες που πραγματοποιούν όλο το τελευταίο διάστημα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, και ο αεικίνητος γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, με εκπροσώπους των σουπερμάρκετ, του οργανωμένου λιανεμπορίου των παραγωγών, των προμηθευτών και της βιομηχανίας, φέρνουν -πιθανόν από αύριο ή μεθαύριο- τα πρώτα χειροπιαστά αποτελέσματα στο μέτωπο συγκράτησης των τιμών.

Σε κάθε περίπτωση, έως και το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να ανακοινωθεί ο κατάλογος με τα περίπου 1.000 προϊόντα για τα οποία λιανέμποροι, προμηθευτές, παραγωγοί και βιομηχανία, έχουν καταλήξει ότι μπορούν να μειώσουν ή να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές για τους καταναλωτές, συγκρατώντας τα περιθώρια κέρδους τους, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών μηνών ή και περισσότερο.

Πτώση τιμών στο ράφι

  • 8% στα ζυμαρικά

  • 2% στα δημητριακά

  • 1%-2% στο κοτόπουλο

  • 1%-2% στα αλλαντικά

  • 2%-3% στο φρέσκο γάλα

  • 25% στο ελαιόλαδο

  • 1%-2% στα τυροκομικά

  • 1%-2% στη ζάχαρη

  • 3% στα καθαριστικά

  • 2%-3% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Α», το ποσοστό της μείωσης τιμών σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται από 1% έως 8% για προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, ενώ δεν αποκλείεται οι μειώσεις να είναι αισθητά υψηλότερες σε επιμέρους κατηγορίες προϊόντων και να ξεπερνούν το 10%-15% στους καταλόγους που θα στείλουν τα σουπερμάρκετ τις επόμενες ώρες. Συγκεκριμένα, ήδη στους τιμοκαταλόγους καταγράφονται μειώσεις 8% στα ζυμαρικά, 2% στα δημητριακά, 1%-2% στο κοτόπουλο και σε αντίστοιχο ποσοστό στα αλλαντικά, περίπου 2%-3% στο φρέσκο γάλα, 25% στο ελαιόλαδο, 1%-2% στα τυροκομικά και στη ζάχαρη, 3% στα καθαριστικά, 2%-3% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής κ.α.

Προσπάθεια καταβάλλεται ώστε να παγώσουν οι ανατιμήσεις στο μοσχάρι όπου στην παραγωγό χώρα Ολλανδία έχει αυξηθεί 31% το τελευταίο έτος και δεν αναμένονται νέες ανατιμήσεις, στον καφέ και στα σοκολατούχα.

Η αντίστοιχη πρωτοβουλία Θεοδωρικάκου, το 2024, είχε ως αποτέλεσμα να πωλούνται φτηνότερα στους καταναλωτές, πάνω από 750 προϊόντα, αριθμός που φέτος αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά με στόχο να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός, τουλάχιστον στο μέτωπο των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης για τα νοικοκυριά, και να μειωθεί το κόστος αγοράς βασικών προϊόντων.

«Συμφωνία κυρίων»

Ήδη για τα σχολικά είδη έχει επιτευχθεί μια πρώτη «συμφωνία κυρίων» ώστε να μην περάσουν αυξήσεις τιμών ενόψει της νέας χρονιάς στα σουπερμάρκετ και ο ανταγωνισμός να λειτουργήσει ως μέτρο πίεσης και προς τις εμπορικές επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στην πώληση γραφικής ύλης και σχολικών ειδών. Παράλληλα, χθες, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, δήλωσε: «Όπως πέρυσι τον Οκτώβριο, ύστερα από αυστηρούς ελέγχους και απαίτησή μου, υποχρεώθηκαν να κάνουν εθελοντική μείωση σε 750 κωδικούς και πετύχαμε αρνητικό πληθωρισμό τροφίμων και βασικών ειδών διαβίωσης για τέσσερις συνεχείς μήνες, το ίδιο ζήτησα να κάνουν και φέτος», υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο «αναμένει την άμεση ανταπόκρισή τους».

Από το υπουργείο Ανάπτυξης εκπέμπεται ταυτόχρονα το μήνυμα ότι κρούσματα αισχροκέρδειας θα αντιμετωπιστούν με αυστηρότητα. Σύμφωνα με τον Τάκη Θεοδωρικάκο (OPEN), βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη εντατικοί έλεγχοι σε όλη την αγορά: «Έχω δώσει εντολή για έναν νέο κύκλο αυστηρών ελέγχων αυτές τις εβδομάδες και θέλω να προειδοποιήσω τους ανθρώπους των σουπερμάρκετ να είναι πολύ προσεκτικοί. Έχουμε δημιουργήσει έναν κώδικα δεοντολογίας για τις παραπλανητικές εκπτώσεις, έχει δουλέψει καλά ως τώρα και αν έχουν σκεφτεί ορισμένοι ότι θα τον παραβιάσουν, έχουν κάνει λάθος».

Όπως αποκάλυψε η «Α» στις 29 Αυγούστου, ήδη έχει αποφασιστεί να παραταθεί επ’ αόριστον η διάταξη που απαγορεύει να μετέχει σε προωθητικές ενέργειες οποιοδήποτε προϊόν ανατιμήθηκε το προηγούμενο τρίμηνο – διάταξη που είναι σε ισχύ μέχρι και τα τέλη του Οκτωβρίου αλλά θα διαρκέσει πολύ περισσότερο. Το μέτρο αυτό βάζει «πάγο» στις ανατιμήσεις των αγαθών, καθώς ο έμπορος ή ο παραγωγός που αυξάνει την τιμή σε ένα αγαθό δεν μπορεί για τρεις μήνες να πραγματοποιήσει μια προωθητική ενέργεια (προσφορά του προϊόντος). Έτσι, στο τρίμηνο αυτό, ο ανταγωνιστής του μπορεί να κάνει μια προσφορά που θα του προσδώσει μερίδιο αγοράς, στερώντας το από τον έμπορο που έκανε την ανατίμηση.

Παράλληλα, θα διατηρήσει ενεργή και την υποχρέωση των σουπερμάρκετ να κοινοποιούν κάθε εβδομάδα στο υπουργείο Ανάπτυξης τυχόν ανατιμήσεις που πραγματοποιούν οι προμηθευτές τους και σε ποια προϊόντα.

Εφημερίδα Απογευματινή