Η ελληνική τουριστική βιοµηχανία βρίσκεται µπροστά σε ένα κοµβικό σταυροδρόµι. Με τον ευρωπαϊκό κορµό να παραµένει ισχυρός αλλά ώριµος, το υπουργείο Τουρισµού χαράσσει νέα στρατηγική για το 2025, µε στόχο την προσέλκυση επισκεπτών από αγορές που µέχρι σήµερα ήταν περιφερειακές: Ασία, Μέση Ανατολή, Ηνωµένες Πολιτείες και Ινδία. Η υπουργός Τουρισµού Ολγα Κεφαλογιάννη ηγείται µιας εκστρατείας διεθνοποίησης, που φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στους παγκόσµιους τουριστικούς κόµβους, συνδυάζοντας επενδύσεις, αεροπορική συνδεσιµότητα και πολιτιστική διπλωµατία.
Η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία τοποθετούνται στην αιχµή της νέας στρατηγικής. Στη Σεούλ, η κ. Κεφαλογιάννη διαπραγµατεύθηκε µε την Korean Air την
πιθανότητα απ’ ευθείας σύνδεσης µε την Αθήνα, ενώ συζητήθηκαν και εξειδικευµένες µορφές τουρισµού, όπως ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός και ο γαστρονοµικός. Στρατηγική σηµασία έχει και η συνεργασία µε τον όµιλο C.J., κολοσσό της κορεατικής βιοµηχανίας ψυχαγωγίας, µε προοπτική κινηµατογραφικές παραγωγές ελληνικής θεµατολογίας που θα µπορούσαν να εντάξουν τη χώρα στη σφαίρα της K-pop κουλτούρας.
Στην Ιαπωνία, το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών βιώσιµου τουρισµού και στη δηµιουργία απ’ ευθείας αεροπορικής γραµµής,
η οποία θεωρείται προϋπόθεση για την ουσιαστική αύξηση ιαπωνικών ροών.
Επιπλέον, ο Κόλπος αναδεικνύεται σε κρίσιµο εταίρο για τον ελληνικό τουρισµό. Στο Ντουµπάι, στο πλαίσιο της Arabian Travel Market (ΑΤΜ), οι συζητήσεις µε Emirates, Qatar Airways, Flydubai και Air Arabia επικεντρώθηκαν στη διεύρυνση δροµολογίων και την προσθήκη ελληνικών προορισµών. Μάλιστα η Air Arabia ετοιµάζεται να επεκτείνει από το 2026 το δίκτυο πτήσεων από Ελλάδα προς Μαρόκο και Αίγυπτο, καθιστώντας τη χώρα µας κόµβο µεταξύ Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής.
Με την Emirates υπεγράφη µνηµόνιο συνεργασίας για ενίσχυση συνδεσιµότητας όχι µόνο µε τις ΗΠΑ, αλλά και µε Ασία και Αυστραλία. Παράλληλα, οι επαφές της κ. Κεφαλογιάννη µε κορυφαίους υπουργούς των ΗΑΕ προετοιµάζουν το έδαφος για ένα επιχειρηµατικό forum στην Αθήνα, µε στόχο επενδύσεις στον τουρισµό και την πολιτιστική συνεργασία.
Κεφάλαιο οι ΗΠΑ
Την ίδια στιγµή Ηνωµένες Πολιτείες αποτελούν ήδη το σηµαντικότερο εξωευρωπαϊκό «κεφάλαιο» για τον ελληνικό τουρισµό. Η Αθήνα συνδέεται µε εννέα
αµερικανικά αεροδρόµια, ενώ το 2025 προβλέπονται πάνω από 726.000 αεροπορικές θέσεις – αύξηση 21,4% σε σχέση µε το 2024. Οι αµερικανικοί αεροµεταφορείς επενδύουν δυναµικά: η Delta αυξάνει τις πτήσεις από Ατλάντα, η United ενισχύει τη γραµµή Νιούαρκ-Αθήνα, ενώ η Norse Atlantic εγκαινίασε δροµολόγιο προς
Λος Αντζελες. Από το 2026 η American Airlines θα προσθέσει το Ντάλας/Φορτ Γουόρθ δηµιουργώντας πρόσβαση σε περισσότερους από 225 προορισµούς.
Η ∆υτική Ακτή, µέχρι πρόσφατα απόµακρη, µπαίνει πλέον στον χάρτη του ελληνικού τουρισµού. Για πολλούς εγχώριους τουριστικούς παράγοντες η Ινδία αποτελεί τη νέα µεγάλη πρόκληση Στην ATM 2025 η αύξηση ινδικών συµµετοχών κατά 41% έστειλε σαφές µήνυµα: η Ινδία θεωρείται η επόµενη µεγάλη αγορά. Η στρατηγική συνεργασία AEGEAN – IndiGo, µέσω συµφωνίας κοινού κωδικού, δίνει υπόσταση σε αυτό το άνοιγµα, µε τις δύο αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν από το 2026 συνολικά 14 εβδοµαδιαίες πτήσεις µεταξύ Αθήνας, ∆ελχιού και Μουµπάι (Βοµβάης), µε
προοπτική να καταστήσουν την Ελλάδα πύλη της Ε.Ε. προς τη Νότια Ασία.
Η συµφωνία δίνει πρόσβαση σε δεκάδες ινδικούς προορισµούς µέσω IndiGo και ταυτόχρονα επιτρέπει στους Ινδούς ταξιδιώτες να συνεχίσουν προς την Ευρώπη µέσω AEGEAN. Οπως σηµείωσε ο πρόεδρος της AEGEAN, Ευτύχιος Βασιλάκης, ακόµη και το 0,5% των Ινδών (8 εκατοµµύρια πολίτες) µε υψηλά εισοδήµατα αντιστοιχεί σε αγορά µεγαλύτερη από την Ελλάδα.
Ωστόσο, το «αγκάθι» της βίζας παραµένει. Οι καθυστερήσεις και τα προβλήµατα στις προξενικές αρχές απειλούν να περιορίσουν τη δυναµική της νέας γραµµής. Οπως παραδέχονται οι αεροπορικές, χωρίς λύση στο ζήτηµα της θεώρησης Σένγκεν, η Ελλάδα δεν θα µπορέσει να κεφαλαιοποιήσει το άνοιγµα.
Ο τριπλός στόχος
Η στρατηγική της εξωστρέφειας συνοδεύεται από τριπλό στόχο: Ποιότητα. Προσέλκυση επισκεπτών υψηλής δαπάνης. Bιωσιµότητα. Προώθηση πρακτικών
που προστατεύουν το περιβάλλον και τον πολιτισµό. Μείωση εποχικότητας. Ενίσχυση ροών σε περιόδους πέραν του καλοκαιριού.
Βίκη Τρύφωνος – Κυριακάτικη Απογευματινή