Άριστα στο ψηφιακό Δημόσιο, έμειναν μετεξεταστέοι οι δήμοι

Αυστηρό μήνυμα Μητσοτάκη για τους αρνητές αξιολόγησης και για την άρση μονιμότητας
09:44 - 5 Ιουνίου 2025
Μητοστάκης Αξιολόγηση

Το στίγμα ότι «κάτι αλλάζει στο Δημόσιο» έδωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη χθεσινή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του πρώτου κύματος αξιολόγησης από τους ίδιους τους πολίτες, λαμβάνοντας τον χαρακτήρα της μεγαλύτερης έρευνας για την ποιότητα των κρατικών υπηρεσιών που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στη χώρα.

Συνολικά 64.789 πολίτες συμμετείχαν στην αξιολόγηση, που ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων. «Υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, προαναγγέλλοντας παρεμβάσεις στις υπηρεσίες δόμησης και παράλληλα επανέλαβε την πρότασή του για αναθεώρηση του άρθρου 103 για την άρση της μονιμότητας.

Κάλεσε δε τους δημάρχους «να προβληματιστούν και να αναλάβουν δράση» και αυτό καθώς στις υπηρεσίες των δήμων καταγράφονται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και η δυσφορία των πολιτών. Να σημειωθεί ότι στη διαδικασία αξιολόγησης συμμετείχαν 184 δήμοι και, όπως ήταν αναμενόμενο, οι περισσότερες αξιολογήσεις έγιναν για τον Δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.

Το υπουργείο Εσωτερικών ανανεώνει το ραντεβού για το επόμενο κύμα αξιολόγησης τον Νοέμβριο, καθώς η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται ανά έξι μήνες.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για μια διαδικασία που «καθρεφτίζει την πραγματικότητα που ζει ο πολίτης και όχι αυτή που φανταζόμαστε», με την κυβέρνηση να έχει θέσει στο επίκεντρο της πολιτικής της την καταγραφή των μικρών και μεγάλων προβλημάτων της καθημερινής ζωής, δρομολογώντας παρεμβάσεις για τη διόρθωση των παθογενειών του ελληνικού κράτους.

Ταυτόχρονα ο πρωθυπουργός έστειλε αυστηρό μήνυμα στους «αρνητές της αξιολόγησης», λέγοντας ότι «όποιος αρνείται να αξιολογηθεί αρνείται να λογοδοτήσει στον πολίτη». Συνδύασε επίσης την πρωτοβουλία με τη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση, δηλώνοντας ότι «ναι, σε ακραίες περιπτώσεις που δημόσιος υπάλληλος δεν ανταποκρίνεται επί χρόνια, πρέπει να υπάρχει δυνατότητα απομάκρυνσής του».

Επόμενο βήμα, όπως προανήγγειλε, θα είναι η αξιολόγηση στον τομέα της Υγείας, με τους πολίτες να έχουν σύντομα τη δυνατότητα να καταθέτουν την εμπειρία τους μόλις αποχωρούν από τα νοσοκομεία. Στα βασικά συμπεράσματα της αξιολόγησης οι μεγάλοι φορείς του ελληνικού Δημοσίου έχουν σχετικά ομοιόμορφη αξιολόγηση, με επιμέρους ζητήματα να εμφανίζονται ανά φορέα σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.

Βαθμολογίες

Στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, ο ΕΦΚΑ στο 5,3, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο στο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών στο 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5. Αντίστοιχα, για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου, ο υπουργός Εσωτερικών είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το Εθνικό Κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.

Οι ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr λαμβάνουν υψηλή αξιολόγηση καθολικά και ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας των ερωτώμενων. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημαντική αποδοχή των εισιτηρίων αγώνων επαγγελματικού ποδοσφαίρου και καλαθοσφαίρισης στο Gov.gr Wallet, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των περιοχών όπου εδρεύουν επαγγελματικές ομάδες αυτών των αθλημάτων. Το γνωστό πρόβλημα της κατάστασης του οδικού δικτύου στη νησιωτική Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την αξιολόγηση των δρόμων αρμοδιότητας Περιφερειών, με την Κρήτη, το Ιόνιο και τα Δωδεκάνησα να έχουν τη χαμηλότερη βαθμολογία.

Στον τομέα της Αυτοδιοίκησης διαπιστώνεται ανάγκη για έμφαση στις βασικές υποδομές των δήμων. Τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται στην κατάσταση του οδικού δικτύου, των πεζοδρομίων, η οποία επηρεάζει αρνητικά και την αξιολόγηση των υποδομών για τα άτομα με αναπηρία. Οι χώροι στάθμευσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι ζητούμενο, όπως επίσης και η ανάγκη βελτίωσης της επίδοσης της ανακύκλωσης απορριμμάτων σχεδόν στο σύνολο των δήμων.

Χαμηλή βαθμολογία λαμβάνουν οι υπηρεσίες δόμησης, με τις χαμηλότερες αξιολογήσεις να συγκεντρώνουν υπηρεσίες δήμων που πρόσφατα απασχόλησαν αρνητικά τη δημοσιότητα. Πάντως οι δύο ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός) συγκεντρώνουν ελαφρά καλύτερη βαθμολογία σε σύγκριση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων υπηρεσιών.

Εφημερίδα Απογευματινή