Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πατρών–Πύργου στις 30 Νοεμβρίου, μπαίνει τέλος σε μια χρόνια εκκρεμότητα που φρενάριζε την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πελοπόννησος», δήλωσε ότι το έργο αποτελεί την απαρχή ενός συνολικού σχεδίου για την ανασυγκρότηση της περιοχής, με αιχμή την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης, της περιφερειακής σύγκλισης και της καινοτομίας.
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να ενισχύσει την ασφάλεια, να μειώσει τις αποστάσεις και να διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε υπηρεσίες, αγορές και ευκαιρίες.
Στο προσκήνιο λιμάνια, αεροδρόμια και logistics
Η αναβάθμιση του αεροδρομίου Αράξου βρίσκεται ανάμεσα στις πρώτες προτεραιότητες, ενώ παράλληλα προχωρά ο διαγωνισμός για την υποπαραχώρηση των λιμανιών Πάτρας και Κατάκολου με στόχο την ενίσχυση της κρουαζιέρας. Στην Πάτρα ολοκληρώθηκε ήδη η χωροθέτηση της μαρίνας και βρίσκεται σε εξέλιξη το σχετικό masterplan.
Οι υποδομές αυτές, σε συνδυασμό με τις αναβαθμίσεις στον τομέα των μεταφορών και της βιομηχανικής διασύνδεσης, ανοίγουν τον δρόμο για νέες επενδύσεις στη μεταποίηση, τα logistics και τη βιομηχανία, δημιουργώντας προοπτικές για νέες θέσεις εργασίας και βιώσιμη ανάπτυξη.
420 παρεμβάσεις σε τρεις νομούς
Το φθινόπωρο, ο Πρωθυπουργός θα παρουσιάσει στην Πάτρα το ολοκληρωμένο Τοπικό Σχέδιο Ανάπτυξης για τη Δυτική Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει 420 παρεμβάσεις σε Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία. Οι δράσεις έχουν σχεδιαστεί σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια, τα πανεπιστήμια και την κοινωνία των πολιτών, δίνοντας έμφαση στην ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών φορέων.
Παράλληλα με την ανάπτυξη των υποδομών, προωθούνται έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και βιώσιμης διαχείρισης υδάτινων πόρων, απορριμμάτων και αποβλήτων. Τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκανών Απορροής και οι δράσεις για τη μείωση των κινδύνων λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων συνδέονται άμεσα με την ασφάλεια των πολιτών και την προστασία των περιουσιών τους.
Η ανεργία στη Δυτική Ελλάδα μειώθηκε από 26,6% το 2019 στο 10% το 2024, ενώ το κατά κεφαλήν εισόδημα αυξήθηκε κατά περισσότερο από 15%. Ωστόσο, η περιοχή εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από τον εθνικό μέσο όρο σε βασικούς ποιοτικούς δείκτες. Το σχέδιο της κυβέρνησης στοχεύει στη «διπλή σύγκλιση»: την προσέγγιση των ελληνικών περιφερειών με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά και τη μείωση των εσωτερικών ανισοτήτων στη χώρα.
Προετοιμασίες για παρεμβάσεις στη ΔΕΘ
Η ακρίβεια παραμένει μία από τις βασικές προκλήσεις, με επιπτώσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε νέο πακέτο μέτρων στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, με στόχο τη στήριξη των ευάλωτων και των μεσαίων στρωμάτων. Υπενθύμισε ότι ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε στα 880 ευρώ και προβλέπεται να φτάσει στα 950 ευρώ έως το 2027, ενώ ο μέσος μισθός αναμένεται να ξεπεράσει τα 1.500 ευρώ.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι το κυβερνητικό όραμα περιλαμβάνει μια Ελλάδα χωρίς γεωγραφικές ανισότητες. «Η περιφέρεια δεν είναι λιγότερη, είναι διαφορετική. Και η πολιτεία οφείλει να επενδύσει στα δυνατά της σημεία, ενώ διορθώνει τις αδυναμίες της», υπογράμμισε, καταλήγοντας: «Χτίζουμε μια Ελλάδα που προχωρά ενωμένη, με αυτοπεποίθηση και δικαιοσύνη».