Λίγες ημέρες πριν από το άνοιγμα της ∆ΕΘ και τις πολυαναμενόμενες πρωθυπουργικές εξαγγελίες, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ανοίγει τα «χαρτιά» του σε συνέντευξή του στην «Κυριακάτικη Απογευματινή».
Όπως αναφέρει ο κ. Χατζηδάκης, η πολιτική της κυβέρνησης στα οικονομικά κρίνεται αποτελεσματική και, με έμφαση στις μειώσεις άμεσων φόρων, είναι «ουσιαστική κοινωνική πολιτική». Επιπλέον στόχευση περιλαμβάνει το ∆ημογραφικό, την ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος και την εξυγίανση της διαχρονικής παθογένειας των αγροτικών επιδοτήσεων. Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης διαφωνεί ως προς τη διατυπωμένη άποψη ότι η κυβέρνηση υποφέρει από «μεταρρυθμιστική κόπωση», εκφράζει την πεποίθηση ότι η Νέα ∆ημοκρατία, παρά τα «όποια λάθη της», είναι η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί να εξασφαλίσει στην Ελλάδα σταθερότητα και ότι μια πιθανή κίνηση από τον Αλέξη Τσίπρα για σχηματισμό κόμματος θα επηρέαζε αυστηρά και μόνο την Κεντροαριστερά.
Σε μία εβδομάδα αναμένονται οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη ∆ΕΘ. Ποιοι θα είναι οι κερδισμένοι από τα μέτρα που θα ανακοινωθούν;
Τα μέτρα που θα ανακοινώσει στη ∆ΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα αφορούν τους πιο ευάλωτους Έλληνες και τη μεσαία τάξη. Ασκούμε μια αποτελεσματική οικονομική πολιτική τα τελευταία χρόνια και το μέρισμα ανάπτυξης επιστρέφει στους πολίτες. Αυτό είναι ουσιαστική κοινωνική πολιτική. Το κάναμε τα προηγούμενα χρόνια, θα το κάνουμε και φέτος, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στις μειώσεις άμεσων φόρων. Είμαστε σε θέση να το κάνουμε, διότι η οικονομία μας αναπτύσσεται με υπερδιπλάσιους ρυθμούς σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Και στο πεδίο της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής έχουμε πετύχει τα πιο ορατά αποτελέσματα από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση της Μεταπολίτευσης. Και φέτος είναι η πρώτη φορά που η συζήτηση δεν αφορά ποια μέτρα θα ληφθούν για τη φοροδιαφυγή, αλλά ποιοι φόροι θα μειωθούν…
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι είναι αρχή της κυβέρνησης να επιστρέφονται τα πλεονάσματα στους πολίτες. Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται ότι τα πλεονάσματα του προϋπολογισμού είναι πολύ μεγαλύτερα. Γιατί επιστρέφετε μόνο μέρος αυτών των πλεονασμάτων;
Η ελληνική οικονομία ανεβαίνει ψηλότερα, διότι η κυβέρνηση έχει επιλέξει να ακολουθεί τον δρόμο της δημοσιονομικής σύνεσης. Οι μειώσεις φόρων που θα ανακοινωθούν στη ∆ΕΘ θα είναι αυτές που ανταποκρίνονται αφενός στις αντοχές της οικονομίας και αφετέρου στους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες. Αυτή είναι μια συνταγή που προωθεί τη σύγκλιση με τις πιο προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ενισχύει την αξιοπιστία της χώρας. ∆εν έχουμε λόγο να μη μοιράζουμε χρήματα τα οποία επιτρέπεται τόσο από τις αντοχές της οικονομίας όσο και από τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μοιραστούν. Θα ήταν αφελές να κάναμε το αντίθετο. Από την άλλη πλευρά, όσοι υπόσχονται λεφτόδεντρα και θαύματα είναι βέβαιο ότι θα έριχναν τη χώρα στα βράχια και θα έβλαπταν τελικά τους ίδιους τους Έλληνες πολίτες.
Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί, πάντως, ότι τα πλεονάσματα είναι συνέπεια της υπερφορολόγησης των πολιτών.
Αν υπάρχει κάποιος ο οποίος θα μπορούσε να μας υποδείξει έστω έναν φόρο που αυξήθηκε τα τελευταία έξι χρόνια, θα παρακαλούσα να το κάνει! Η κυβέρνηση αυτή έχει μειώσει 72 διαφορετικούς φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές κατά 5,4 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τα πλεονάσματα είναι, όπως υπογράμμισα προηγουμένως, αποτέλεσμα μιας σοβαρής οικονομικής πολιτικής, μιας οικονομίας που αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς και μιας άνευ προηγουμένου επιτυχίας στον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα: Αν φορολογείς μια επιχείρηση που έχει κέρδη 100.000 ευρώ με 28%, όπως γινόταν επί ΣΥΡΙΖΑ, εισπράττεις 28.000 ευρώ. Αν, αντίθετα, αναπτυχθεί η οικονομία, οδηγώντας την επιχείρηση να έχει κέρδη 130.000 ευρώ, και εσύ τη φορολογήσεις μόνο με 22%, εισπράττεις ως κράτος 28.600 ευρώ. Δηλαδή, περισσότερα. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Νέας ∆ημοκρατίας. Εμείς με χαμηλότερους φόρους και με ανάπτυξη εισπράττουμε περισσότερα έσοδα.
Ειδικά για τους πολύτεκνους και τους υπερπολύτεκνους πολίτες σε ποια κατεύθυνση θα κινηθούν οι παρεμβάσεις σας;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει προωθήσει ήδη μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη στήριξη της οικογένειας γενικότερα, όπως η θέσπιση και η αύξηση κατόπιν του επιδόματος γέννησης, η αύξηση δύο φορές του αφορολόγητου, οι παραπάνω γονικές άδειες. Και στην περσινή ∆ΕΘ υπήρχαν σχετικές πρωτοβουλίες. Και φέτος θα υπάρξουν νέα μέτρα. Έχουμε χρέος να στηρίξουμε περαιτέρω τις πολύτεκνες οικογένειες. Διότι το ∆ημογραφικό είναι μεσομακροπρόθεσμα το πιο σημαντικό εθνικό πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά. Η Ελλάδα εμφάνισε τον Ιούλιο πληθωρισμό 3,7%, έναντι 2% στην Ε.Ε. Πώς σχεδιάζετε να παρέμβετε για να περιοριστεί η ακρίβεια που ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά;
Υπάρχουν, πράγματι, πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες προκαλούν τη δυσθυμία σε σχέση με την καθημερινότητα στην οικονομία. ∆εν αποτελεί, όμως, ένα θλιβερό ελληνικό προνόμιο. Και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν αντίστοιχες προκλήσεις. Για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, έχουμε επιλέξει σταθερά την ενίσχυση των εισοδημάτων των πολιτών. Ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί από τα 650 ευρώ το 2019 στα 880 ευρώ. Ο μέσος μισθός από τα 1.046 στα 1.342 ευρώ. Και οι δύο πάνω από τον πληθωρισμό. Οι δημόσιοι υπάλληλοι από το 2022 έχουν δει μεσοσταθμικά 1,3 παραπάνω μισθούς. Παράλληλα, από το 2023 και οι συνταξιούχοι βλέπουν αυξήσεις. Παράλληλα, σε σχέση με το πραγματικό εισόδημα των Ελλήνων, έχουμε ανέβει από το 62% του μέσου όρου της Ε.Ε., στο 70%. Επιπλέον, οι παραπάνω πρωτοβουλίες συνδυάζονται με ελέγχους στην αγορά και επιβολή προστίμων από τη ∆ΙΜΕΑ. Γνωρίζουμε, όμως, την πίεση που δημιουργεί η συσσωρευμένη ακρίβεια και γι’ αυτό τόσο η τελευταία κυβερνητική πρωτοβουλία του περασμένου Απριλίου για τους συνταξιούχους και τους ενοικιαστές όσο και όσα κι εκείνα που θα ανακοινωθούν στη Θεσσαλονίκη θα στηρίξουν το λαϊκό εισόδημα.
Ορισμένοι αποδίδουν στην κυβέρνηση «μεταρρυθμιστική κόπωση». Τι απαντάτε;
∆εν συμφωνώ με τον ισχυρισμό αυτό. Η κυβέρνηση έχει ήδη υλοποιήσει αυτά τα δύο χρόνια σημαντικές μεταρρυθμίσεις και σε αυτόν τον δρόμο συνεχίζει να πορεύεται. Στο Υπουργικό Συμβούλιο του Ιουλίου, μάλιστα, εγκρίθηκαν 25 μεταρρυθμίσεις για το β’ εξάμηνο του 2025. Μιλάμε για μία μεταρρύθμιση την εβδομάδα! Ανάμεσα σε αυτές είναι το Εθνικό Σχέδιο Υδάτων, η νομιμότητα στα δημόσια πανεπιστήμια, η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων, η απλοποίηση των αδειοδοτήσεων, η στρατηγική για την προώθηση των εξαγωγών, τα επιπλέον ψηφιακά εργαλεία για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, οι 175 κινητές μονάδες υγείας για την επαρχία. ∆εν πρόκειται να φοβηθούμε τις μεταρρυθμίσεις. Με τις μεταρρυθμίσεις θα προχωρήσουμε μπροστά για μια πιο ισχυρή Ελλάδα!
Βρισκόμαστε πια στο τέλος Αυγούστου που, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχατε θέσει, θα είχαμε πλήρη εικόνα για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Τελικά, κ. αντιπρόεδρε, πόσοι πήραν παράνομα επιδοτήσεις, πόσα είναι τα αχρεωσθήτως καταβληθέντα και πότε θα επιστραφούν στο κράτος;
Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να τονίσω ότι είναι ένα πολύ δυσάρεστο θέμα αυτό του ΟΠΕΚΕΠΕ. Αφορά μια διαχρονική παθογένεια του ελληνικού κράτους, με αυτή όμως την κυβέρνηση θα μπει μια τάξη και θα υπάρξει ένα καθεστώς απόλυτης διαφάνειας. Και η απορρόφηση του ΟΠΕΚΕΠΕ από την ΑΑ∆Ε υπογραμμίζει ακριβώς αυτή την πρόθεσή μας. Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη έχει πιάσει δουλειά μια ομάδα, αποτελούμενη από στελέχη της Οικονομικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με τον ΟΠΕΚΕΠΕ και την ΑΑ∆Ε. Η ομάδα αυτή πραγματοποιεί πολύ αυστηρούς ελέγχους. Ελέγχονται όλοι όσοι έλαβαν επιδοτήσεις ανεξαιρέτως, αλλά κατά προτεραιότητα αυτοί οι οποίοι λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά. Πολύ σύντομα θα έχουμε μια καθαρή εικόνα για αρκετές περιπτώσεις. Και όλοι όσοι παρανόμησαν θα βρεθούν ενώπιον της ∆ικαιοσύνης και θα κληθούν να επιστρέψουν τα ποσά που έλαβαν παράνομα.
Ο πρωθυπουργός έχει εμφανιστεί κατηγορηματικός σε σενάρια για την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Ωστόσο, σας προβληματίζει ο πολυκερματισμός της Βουλής, θα μπορούσε το εκλογικό σύστημα να προσαρμοστεί στο νέο σκηνικό που έχει διαμορφωθεί; Θα μπορούσαμε να μιλάμε για σχηματισμό κυβέρνησης με εύλογα ποσοστά;
O Κυριάκος Μητσοτάκης είναι απολύτως ξεκάθαρος στις τοποθετήσεις του. Οι εκλογές θα πραγματοποιηθούν αργά την άνοιξη του 2027, με τον εκλογικό νόμο που ισχύει και σήμερα. Θα ήθελα, όμως, να υπογραμμίσω το εξής: Η χώρα μας θα έχει την προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης το β’ εξάμηνο του 2027. Χρειάζεται, λοιπόν, να έχουμε τότε μια συντεταγμένη κυβέρνηση. Υπάρχει κάποιος που να θεωρεί, άραγε, ότι μπορεί να εκπροσωπήσει την Ελλάδα κάποιο από τα κόμματα της αντιπολίτευσης; Ή ότι μπορεί να εγγυηθεί ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να ανεβαίνει ψηλότερα; Πιστεύω ότι οι πολίτες θα αναγνωρίσουν, όταν έρθει η ώρα των εκλογών, πως η Νέα ∆ημοκρατία, παρά τα όποια λάθη της, είναι η μόνη πολιτική δύναμη που μπορεί να εξασφαλίσει ότι η Ελλάδα θα γίνεται ολοένα πιο ισχυρή και θα κάνει στην οικονομία σταθερά βήματα μπροστά.
Πώς αξιολογείτε τις τελευταίες παρεμβάσεις του Αλέξη Τσίπρα; Σας απασχολεί ότι ο πρώην πρωθυπουργός στις παρεμβάσεις του δεν εμφανίζεται με τον τοξικό λόγο που συνήθιζε στο παρελθόν; Ποιο αποτύπωμα θα άφηνε στη δεδομένη στιγμή η ενδεχόμενη δημιουργία νέου πολιτικού φορέα από τον πρώην πρωθυπουργό;
Ο κ. Τσίπρας έχει διατελέσει πρωθυπουργός και ηττήθηκε σε διαδοχικές εκλογικές μάχες. Το 2023, δε, με έναν εντυπωσιακό τρόπο. ∆εν θεωρώ ότι, μέσα στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν, θα καταφέρει να κερδίσει την υποστήριξη όσων δεν τον ψήφισαν ούτε το 2023. Αν επιλέξει να κάνει κόμμα, αυτό προφανώς θα προκαλέσει μια ανακατανομή δυνάμεων αυστηρά στα όρια της Κεντροαριστεράς. Αυτή είναι η προσωπική μου εκτίμηση. Σε κάθε περίπτωση, η αντιπολίτευση βρίσκεται σε βαθιά κρίση και αυτό είναι κάτι που δεν είναι θετικό ούτε για τη χώρα ούτε για τη Νέα ∆ημοκρατία. ∆εν είναι, όμως, δουλειά μας στην κυβέρνηση να παριστάνουμε τους πολιτικούς αναλυτές. Είναι πολύ προτιμότερο να κοιτάζουμε τη δουλειά μας, να κάνουμε πράξη τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος, βελτιώνοντας την καθημερινότητα των Ελλήνων.
Εφημερίδα Απογευματινή της Κυριακής