Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι µε την αύξηση του εισοδήµατος των πολιτών θα αντιµετωπιστεί η ακρίβεια. Μήπως όµως χρειάζονται πιο δραστικές παρεµβάσεις για να πέσουν οι τιµές, κυρίως στα τρόφιµα;
Η φορολογική µεταρρύθµιση που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ∆ΕΘ -δηλαδή η µόνιµη και στοχευµένη αύξηση των πραγµατικών µισθών, που θα τη δουν τα νοικοκυριά από τον προσεχή Ιανουάριο- µαζί µε τις νέες αυξήσεις σε κατώτατο µισθό και συντάξεις το 2026 θα δώσουν µεγάλη ανάσα στους οικογενειακούς προϋπολογισµούς απέναντι στο πρόβληµα της ακρίβειας. Από τα νέα µέτρα συνολικά θα έχουν όφελος περίπου 4 εκατ. φορολογούµενοι. Γνωρίζουµε απολύτως ότι για πολλούς το κόστος ζωής είναι το πιο πιεστικό πρόβληµα, ένα πρόβληµα όχι µόνο ελληνικό, αλλά και ευρωπαϊκό, που παροξύνθηκε µετά την πανδηµία και την ενεργειακή κρίση από τις πολεµικές αναταράξεις. ∆εν λέµε ότι θα εξαλειφθεί η ακρίβεια, δίνουµε µάχη τα τελευταία χρόνια µε πολλές παρεµβάσεις που συγκράτησαν αισθητά σε πολλά προϊόντα τις τιµές στο σουπερµάρκετ, αλλά και µε πρωτόγνωρες για τη χώρα µας πρωτοβουλίες, όπως η επιδότηση των λογαριασµών ρεύµατος. Ενδεχόµενη µείωση του ΦΠΑ στα τρόφιµα από το 13% στο 6% θα στοίχιζε πάνω από 1 δισ. ευρώ, ουσιαστικά θα εξουδετέρωνε όλες τις νέες µειώσεις φόρων, διότι προφανώς δεν µπορούµε να κάνουµε και τα δύο. Επιπλέον, είναι αµφίβολο αν η µείωση θα έφτανε όλη στον καταναλωτή. Κατά την Τράπεζα της Ελλάδος, µόνο το 20% της µείωσης θα περνούσε στην τελική τιµή, εποµένως το όφελος για τα νοικοκυριά θα ήταν µικρότερο από αυτό που θα έχουµε µε τις φοροελαφρύνσεις. Θυµίζω πάντως ότι από τις 83 φοροελαφρύνσεις, µαζί µε τις πρόσφατες στις οποίες έχει προχωρήσει η κυβέρνηση από το 2019, οι 25 αφορούν έµµεση φορολογία. Και εδώ θέλω να κάνω ειδική µνεία στην εφαρµογή χαµηλότερων συντελεστών ΦΠΑ για όλα τα νησιά του Βόρειου και του Νότιου Αιγαίου, µε πληθυσµό κάτω από 20.000 κατοίκους. Σε κάθε περίπτωση δεν σταµατάµε τη µάχη µε πιο εντατικούς ελέγχους κατά της κερδοσκοπίας και δηµιουργούµε την Ανεξάρτητη Αρχή Καταναλωτή, ενώνοντας όλους τους εποπτικούς µηχανισµούς για καλύτερη παρακολούθηση της αγοράς.
Στο Στεγαστικό έχετε εξαγγείλει κίνητρα µε σκοπό την αύξηση της προσφοράς ακινήτων. Τα ενοίκια όµως παραµένουν στα ύψη.
Τα τελευταία τρία χρόνια εφαρµόζουµε µια συνεκτική στρατηγική για πιο προσιτή στέγη, µε πληθώρα µέτρων που υπερβαίνει τα 6,5 δισ. ευρώ, µε κεντρικό στόχο να αυξήσουµε την προσφορά ακινήτων και ταυτόχρονα να στηρίξουµε τα εισοδήµατα των ενοικιαστών. Τα κίνητρα στους ιδιοκτήτες, είτε για να µετατρέψουν τη βραχυχρόνια µίσθωση σε µακροχρόνια είτε για να νοικιάσουν τα κλειστά ακίνητά τους, είναι µία από τις 10 πολιτικές που υλοποιούµε και µπορεί τις δει όποιος ενδιαφέρεται στο portal stegasi.gov.gr. Τα «Σπίτι µου Ι» και «Σπίτι µου ΙΙ» δίνουν τη δυνατότητα σε 30.000 νέους συµπολίτες µας να αποκτήσουν σπίτι· 20.000 έχουν ήδη αποκτήσει το δικό τους σπίτι. Βάλαµε µπροστά το πρόγραµµα της κοινωνικής αντιπαροχής για προσιτή στέγη µέσω της αξιοποίησης, µαζί µε ιδιώτες, της µεγάλης και αδρανούς ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου. Περιορίσαµε τη βραχυχρόνια µίσθωση σε κορεσµένες περιοχές της Αθήνας, όπως και καταργήσαµε τη δυνατότητα απόκτησης Χρυσής Βίζας µέσω της αγοράς κατοικιών που κοστίζουν έως 800.000 ευρώ. Είναι πολιτικές που απαιτούν κάποιο χρόνο για να φέρουν αποτελέσµατα· αν χρειαστεί θα τις επεκτείνουµε. ∆εν υπάρχουν µαγικές συνταγές ούτε για να «παγώσουµε» τα ενοίκια ούτε για να δηµιουργήσουµε µε «ένα νόµο και ένα άρθρο» µεγάλη προσφορά κατοικιών.
Τα πλεονάσµατα, όµως, του Προϋπολογισµού είναι πολύ υψηλότερα. Γιατί επιστρέφετε µόνο µέρος αυτών;
Κατ’ αρχάς χρειάζεται να θυµόµαστε ότι το γεγονός πως διαθέτουµε σήµερα ένα σηµαντικό δηµοσιονοµικό πλεόνασµα προς κατανοµή οφείλεται στη συγκροτηµένη οικονοµική πολιτική που ακολουθούµε τα τελευταία 6 χρόνια, µε αισθητό περιορισµό της φοροδιαφυγής. Η Ελλάδα αποτελεί θετική εξαίρεση, όταν µεγάλες ευρωπαϊκές χώρες επιβάλλουν µέτρα λιτότητας, αυξάνουν φόρους και µειώνουν δαπάνες, προκειµένου να συµµορφωθούν µε τους αυστηρούς ευρωπαϊκούς δηµοσιονοµικούς κανόνες. Το κοινωνικό µέρισµα για το 2026 δεν µπορεί να υπερβεί τα 1,7 δισ. ευρώ, καθώς το υπόλοιπο κατευθύνεται στην εξυπηρέτηση του χρέους µας. Οφείλουµε στις νεότερες γενιές τη ραγδαία αποκλιµάκωση του χρέους, για να µη ζήσουµε ποτέ ξανά χρεοκοπία. Η χώρα πλήρωσε µε µια οδυνηρή δεκαετή κρίση την αφροσύνη να ξοδεύουµε µε δανεικά, θεωρώντας ότι υπάρχει κάπου ένα «λεφτόδεντρο». ∆υστυχώς η αντιπολίτευση εξακολουθεί να συµπεριφέρεται σαν να µην πήρε το µάθηµα και παρουσιάζει ακοστολόγητα προτάσεις, που αν εφαρµόζονταν θα εκτόξευαν πάλι το χρέος, το οποίο µειώνεται µε τους πιο ταχείς ρυθµούς στην Ευρωπη. Η Ν.∆. του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι δύναµη ευθύνης και δεν µπορεί να υποθηκεύσει το µέλλον των παιδιών µας και της χώρας.
Πότε οι πολίτες θα δουν το όφελος στο πορτοφόλι τους από τα µέτρα της ∆ΕΘ; Από τις µέχρι τώρα δηµοσκοπήσεις φαίνεται σαν να µην έχουν «περάσει» στον κόσµο.
Οι ένστολοι θα δουν από τον Οκτώβριο τις αυξήσεις στις αποδοχές τους, τον Νοέµβριο το 60% των συνταξιούχων θα λάβουν 250 ευρώ και θα πιστωθεί η επιστροφή ενοικίου έως 800 ευρώ, µε προσαύξηση 50 ευρώ σε κάθε παιδί, σε όσους από τους περίπου 1 εκατ. δικαιούχους έχουν υποβάλει το µισθωτήριο συµβόλαιο στην Εφορία. Από τον προσεχή Ιανουάριο ισχύει η οριζόντια µείωση των φορολογικών συντελεστών, άρα λιγότερες κρατήσεις ή καθόλου κρατήσεις για τους νέους εργαζόµενους έως 25 ετών, και 9% από 25-30, µαζί µε την ετήσια αύξηση σε συντάξεις και από τον Απρίλιο τον νέο υψηλότερο βασικό µισθό. Ολα αυτά σηµαίνουν περισσότερα χρήµατα σε κάθε νοικοκυριό, ιδίως στις οικογένειες µε παιδιά, αν αθροίσουµε φοροελαφρύνσεις και τις νέες αυξήσεις στους µισθούς το 2026. Μέχρι το τέλος Σεπτεµβρίου θα τεθεί σε λειτουργία µια εφαρµογή στην οποία θα µπορεί να µπει κάποιος, να βάλει τα στοιχεία εισοδήµατος και να δει ακριβώς τι κερδίζει από τα µέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ∆ΕΘ.
Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τη µεταναστευτική πολιτική και την ίδια ώρα αυξάνονται οι ροές προς την Κρήτη. Μήπως οι πρόσφατες πρωτοβουλίες δεν είχαν τελικά τα προσδοκώµενα αποτελέσµατα; Θα πάρετε νέα µέτρα;
Η Ελλάδα ακολουθεί µια αυστηρή αλλά δίκαιη µεταναστευτική πολιτική για να εξασφαλίσει τη µέγιστη δυνατή προστασία των συνόρων της πατρίδας µας, που ταυτόχρονα αποτελούν και τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η πολιτική αυτή -που έχει υιοθετεί από την Ε.Ε.- έχει αποδώσει ειδικά στον Εβρο και το Ανατολικό Αιγαίο, όπου σχεδόν έχουν µηδενιστεί οι ροές. Σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία φέτος έχουµε συνολικά λιγότερες ροές σε σχέση µε πέρυσι. Τα έκτακτα µέτρα που πήραµε, λόγω των αυξηµένων ροών από τη Λιβύη, λειτούργησαν. Μέσα στον Αύγουστο έφτασαν λιγότεροι από τη Λιβύη απ’ ό,τι έφτασαν σε µία µέρα τον Ιούλιο. Το τελευταίο δίµηνο έχουν γίνει 1.500 απελάσεις και οικειοθελείς αποχωρήσεις. Θα αξιολογήσουµε τα µέτρα στις αρχές Οκτωβρίου και αναλόγως θα πράξουµε.
Είστε αισιόδοξος για την πορεία του Ταµείου Ανάκαµψης; Η χώρα στους επόµενους 11 µήνες καλείται να απορροφήσει πόρους άνω των 13 δισ. Θα τα καταφέρετε;
Η υλοποίηση του Ταµείου Ανάκαµψης προχωρά σταθερά και σύµφωνα µε τον προγραµµατισµό και ήδη οι πολίτες βλέπουν στην καθηµερινότητά τους τα αποτελέσµατα. Στην Υγεία (ανακαινίσεις σε νοσοκοµεία και Κέντρα Υγείας, προληπτικές εξετάσεις, ψηφιακά συστήµατα στα ΤΕΠ των νοσοκοµείων, ηλεκτρονικός φάκελος Υγείας), στην Παιδεία (διαδραστικά συστήµατα µάθησης στα δηµόσια σχολεία, Ψηφιακό Φροντιστήριο, κοινά µεταπτυχιακά προγράµµατα µε διακεκριµένα Πανεπιστήµια), στη στέγαση (πρόγραµµα «Σπίτι µου ΙΙ»), στις δηµόσιες µεταφορές (ηλεκτροκίνητα λεωφορεία κ.ά.), στις υποδοµές (Ε65, ΒΟΑΚ, 160 έργα οδικής ασφάλειας, πάνω από 100 έργα ύδρευσης και επεξεργασίας λυµάτων), στις συναλλαγές µε το κράτος (ψηφιακός βοηθός MyAIgov, αξιολόγηση υπηρεσιών Υγείας κ.ά.). Η χώρα µας έχει υποβάλει 6 αιτήµατα πληρωµής, ήδη έχει εισπράξει 21,3 δισ. ευρώ (το 9,7% του ΑΕΠ 2023), που θα φτάσουν τα 23,4 δισ. µε την ολοκλήρωση του 6ου αιτήµατος, δηλαδή το ποσοστό 65% των συνολικών πόρων – είµαστε πρώτοι στην Ε.Ε. των 27 ως προς τις εκταµιεύσεις. Σχεδόν 20 δισ. έχουν διατεθεί και καθηµερινά διοχετεύονται στην οικονοµία ως πληρωµές έργων (10,6 δισ. ευρώ) και ως εκταµιεύσεις δανείων (8,5 δισ. ευρώ). Τα 276 από τα 505 δάνεια του ΤΑΑ είναι σε µικροµεσαίες επιχειρήσεις µε συνολικό προϋπολογισµό 2,86 δισ. ευρώ. Με εγγύηση από τους πόρους του ΤΑΑ έχουν αποκτήσει πρόσβαση σε κεφάλαιο κίνησης και δανεισµό 11.017 µικροµεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες έλαβαν συνολικά δάνεια ύψους 1,95 δισ. ευρώ.
Ποιες θα είναι οι προτεραιότητες της κυβέρνησης για το επόµενο 18µηνο έως την εξάντληση της τετραετίας;
Να υλοποιήσουµε τις εµβληµατικές µεταρρυθµίσεις που θέσαµε µε το πρόγραµµα του 2023 και υπηρετούν αυτό που ονοµάσαµε διπλή σύγκλιση: Την ενίσχυση της µεσαίας τάξης µε λιγότερους φόρους, την ενίσχυση του εισοδήµατος και αντιµετώπιση του Στεγαστικού. Ενα καλύτερο κράτος, λειτουργικό και αποτελεσµατικό. Την ισχυροποίηση των εθνικών µας θέσεων και την άρση των ανισοτήτων µεταξύ του κέντρου και της περιφέρειας. Το σύνθηµά µας είναι «Το είπαµε, το κάναµε», και µε βάση όσα πετύχαµε όλα αυτά τα χρόνια -και έγιναν πολλά- θα θέλαµε να µας κρίνει ο ελληνικός λαός.
Ο πρωθυπουργός από τη ∆ΕΘ κάλεσε την αντιπολίτευση σε διάλογο για συγκεκριµένες µεταρρυθµίσεις, όπως το Εθνικό Απολυτήριο. Ωστόσο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ζήτησε εκλογές. Εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι υπάρχει περιθώριο συναινέσεων µε τις άλλες πολιτικές δυνάµεις σε µείζονος σηµασίας θέµατα;
Η Νέα ∆ηµοκρατία, ως η µεγαλύτερη πολιτική δύναµη αλλά και ως παράταξη ευθύνης, επιδιώκει τη συνεννόηση µε τα άλλα κόµµατα τόσο για τις 4 µεγάλες µεταρρυθµίσεις που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ∆ΕΘ (Εθνικό Απολυτήριο, ολοκλήρωση του νέου ΕΣΥ, σύγχρονες Πολεοδοµίες -εκτός δήµων- και πλήρες Κτηµατολόγιο, Εθνικός Ενεργειακός Χάρτης). Η συνταγµατική αναθεώρηση, η οποία θα εκκινήσει το 2026, είναι το κατ’ εξοχήν πεδίο όπου πρέπει να αναζητηθούν συγκλίσεις. Προφανώς δεν αρκεί να το επιδιώκουµε µόνο εµείς, θα πρέπει να ανταποκριθεί και η άλλη πλευρά, πρωτίστως το ΠΑΣΟΚ ως αξιωµατική αντιπολίτευση. ∆εν θα κάνει χάρη στην κυβέρνηση, αλλά θα δείξει αν αντιλαµβάνεται την ευθύνη του έναντι της χώρας.
Με αφορµή την προσχώρηση του Α. Λοβέρδου στη Ν.∆. υπήρξαν φωνές υπέρ της διεύρυνσης και προς τα δεξιά του κόµµατος. Χρειάζεται κατά τη γνώµη σας να ληφθούν τέτοιες πρωτοβουλίες; Γίνεται όντως προσπάθεια προσέγγισης µε τον Α. Σαµαρά;
Σε ό,τι αφορά τον πρώην πρωθυπουργό, σας παραπέµπω στην απάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη όταν ρωτήθηκε στη ∆ΕΘ, προτάσσοντας και εγώ τον σεβασµό µου στο βαρύ πένθος της οικογένειας Σαµαρά. Για να έρθω στην ουσία του ερωτήµατός σας, υπενθυµίζω τη ρήση του αείµνηστου Κωνσταντίνου Καραµανλή και ιδρυτή της, ότι η Ν.∆. είναι η µεγάλη κεντροδεξιά παράταξη της χώρας, η οποία υπηρετεί το έθνος, υπηρετεί τα εθνικά συµφέροντα πέρα και πάνω από τις ψευδεπίγραφες ταµπέλες της Αριστεράς, του Κέντρου και της ∆εξιάς. Είναι η παράταξη που κρατά ανοιχτές τις πόρτες της σε κάθε δύναµη που πιστεύει στην ισχυρή, σύγχρονη, δηµοκρατική και ευρωπαϊκή Ελλάδα. Σε µία διεθνή συγκυρία αβεβαιότητας και γεωπολιτικών αναταράξεων, η Νέα ∆ηµοκρατία αποτελεί σήµερα τη µοναδική δύναµη που εγγυάται σταθερότητα, ασφάλεια και ευηµερία. Χωράει κατά συνέπεια όλους όσοι -χωρίς ταµπέλες και δόγµατα- αγωνίζονται για µια καλύτερη ζωή των πολιτών και ένα καλύτερο µέλλον για τη πατρίδα µας.
Πώς αξιολογείτε τα σενάρια σχετικά µε τη δηµιουργία κόµµατος από τη Μαρία Καρυστιανού;
Μπροστά στον ανείπωτο πόνο των συγγενών των θυµάτων της τραγωδίας των Τεµπών εξακολουθούµε όλοι και όλες να χαµηλώνουµε το κεφάλι. Επί σεναρίων προφανώς δεν µπορώ να τοποθετηθώ.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»