Ο πρόεδρος της Σερβίας, Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ανακοίνωσε το Σάββατο ότι προτίθεται να παραιτηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, προαναγγέλλοντας παράλληλα τη διεξαγωγή πρόωρων προεδρικών και κοινοβουλευτικών εκλογών.
Η απόφασή του έρχεται έπειτα από περίπου ενάμιση χρόνο μαζικών αντικυβερνητικών διαδηλώσεων κατά της διαφθοράς, με πρωταγωνιστές τους φοιτητές. Οι κινητοποιήσεις πυροδοτήθηκαν μετά την κατάρρευση της στέγης στον σιδηροδρομικό σταθμό του Νόβι Σαντ τον Νοέμβριο του 2024, τραγωδία που κόστισε τη ζωή σε 16 ανθρώπους.
Λίγες ημέρες πριν από τις δηλώσεις του Βούτσιτς, χιλιάδες φοιτητές συγκεντρώθηκαν στο Νόβι Σαντ για να τιμήσουν τη μνήμη των θυμάτων και να επαναλάβουν το αίτημά τους για πρόωρες εκλογές. «Θα παραμείνω πρόεδρος μόνο για λίγες ακόμη εβδομάδες και στη συνέχεια θα παραιτηθώ», δήλωσε ο Σέρβος πρόεδρος σε ομιλία του ενώπιον υποστηρικτών του σε φιλοκυβερνητική συγκέντρωση στο Βελιγράδι.
Η δεύτερη και τελευταία προεδρική θητεία του Βούτσιτς ολοκληρώνεται κανονικά στα μέσα του 2027. Ωστόσο, ο ίδιος δήλωσε ότι θα στηρίξει ενεργά το Σερβικό Προοδευτικό Κόμμα (SNS) στις επερχόμενες εκλογές, συμπεριλαμβανομένων των πρόωρων βουλευτικών εκλογών που σχεδιάζει να προκηρυχθούν. Δεν διευκρίνισε, πάντως, ούτε το ακριβές χρονοδιάγραμμα της παραίτησής του ούτε πότε θα διαλύσει το κοινοβούλιο, διαδικασία που απαιτείται για την προκήρυξη πρόωρων βουλευτικών εκλογών.
Οι διαδηλωτές, η αντιπολίτευση και οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα υποστηρίζουν ότι η τραγωδία στον σιδηροδρομικό σταθμό ανέδειξε βαθύτερα προβλήματα κακοδιαχείρισης, αδιαφάνειας και διαφθοράς στα δημόσια έργα.
Την ίδια ώρα, εκπρόσωποι του φοιτητικού κινήματος έχουν ξεκαθαρίσει ότι σκοπεύουν να διεκδικήσουν ενεργό πολιτικό ρόλο, αμφισβητώντας στις κάλπες τον Βούτσιτς και το κυβερνών SNS στις επερχόμενες προεδρικές και βουλευτικές εκλογές.











