Άρθρο του Κ. Γκιουλέκα στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»: Περιοδείες εξωστρέφειας στα Βαλκάνια

Δεν αντιµετωπίζουµε τις γειτονικές χώρες απλώς ως εµπορικούς εταίρους, αλλά ως στρατηγικούς συνοδοιπόρους
21:30 - 22 Ιουνίου 2026
Άρθρο του Κ. Γιουλέκα

Η Μακεδονία και η Θράκη αποτελούν τη φυσική, οικονοµική και αναπτυξιακή πύλη ολόκληρης της χώρας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με βάση τη
στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για µια δυναµική και εξωστρεφή οικονοµία, ξεκινήσαµε µια συστηµατική προσπάθεια για να αναδείξουµε τα µεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήµατα του τόπου µας, µετατρέποντας τη Βόρεια Ελλάδα σε πρωταγωνίστρια των εξελίξεων στα Βαλκάνια.

Για να γίνει αυτό πράξη, επιλέξαµε να βγούµε από τα στενά όρια των γραφείων και να χτίσουµε ισχυρές γέφυρες συνεργασίας απευθείας στο πεδίο. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάσαµε και υλοποιούµε µια µεγάλη περιοδεία εξωστρέφειας στις βαλκανικές πρωτεύουσες, έχοντας, ήδη, ολοκληρώσει τρεις εξαιρετικά ουσιαστικές επισκέψεις στη Βουλγαρία, στη Σόφια, στη Σερβία, στο Βελιγράδι και στη Ρουµανία, στο Βουκουρέστι, ενώ ο σχεδιασµός µας περιλαµβάνει τη µετάβαση σε όλες τις πρωτεύουσες των βαλκανικών κρατών.

Πήραµε την πρωτοβουλία να οργανώσουµε µια οµάδα από εκπροσώπους όλων των παραγωγικών δυνάµεων της Μακεδονίας και της Θράκης. Σε κάθε µας βήµα, σε κάθε περιοδεία, ταξιδεύουµε µαζί µε τους περιφερειάρχες µας, τους πρυτάνεις των πέντε µεγάλων πανεπιστηµίων µας – του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστηµίου Μακεδονίας, του ∆ιεθνούς Πανεπιστηµίου Ελλάδας, του ∆ηµοκρίτειου Πανεπιστηµίου Θράκης και του Πανεπιστηµίου ∆υτικής Μακεδονίας–, τους επικεφαλής του Συνδέσµου Βιοµηχανιών, του Συνδέσµου Εξαγωγών, των Επιµελητηρίων, τους διευθύνοντες συµβούλους των µεγάλων Λιµένων της Μακεδονίας και της Θράκης, καθώς και µε πολλούς επιχειρηµατίες. Ενώνοντας την ακαδηµαϊκή γνώση, την παραγωγική βάση και τη θεσµική εκπροσώπηση, παρουσιάζουµε στους γείτονές µας ένα ολοκληρωµένο και ελκυστικό αναπτυξιακό πρότυπο.

Οι άξονες στους οποίους εστιάζουµε είναι ξεκάθαροι. Πρώτον, η αξιοποίηση των τριών µεγάλων λιµανιών µας – της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης–, που εξελίσσονται σε κρίσιµους κόµβους των διεθνών µεταφορών. ∆εύτερον, η ενίσχυση της επιχειρηµατικότητας µέσα από κατ’ ιδίαν συναντήσεις, που ανοίγουν τον δρόµο για νέες επενδύσεις και εµπορικές συµφωνίες. Τρίτον, η ανάδειξη της περιοχής µας ως κέντρου καινοτοµίας
και εκπαίδευσης, ικανού να κρατήσει τους νέους επιστήµονες στον τόπο τους. Από τις τρεις ολοκληρωµένες περιοδείες που πραγµατοποιήσαµε, στη Σόφια τον περασµένο Φεβρουάριο, στο Βελιγράδι τον περασµένο Μάρτιο και στο Βουκουρέστι τον περασµένο Μάιο, φέραµε σε επαφή πάνω από 370 ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις και υπογράφηκαν µνηµόνια συνεργασίας. Το αποτέλεσµα αυτών των συναντήσεων είναι ότι έχουν ξεκινήσει να γίνονται και πρώτες συνεργασίες, µε τα πλεονεκτήµατα, φυσικά, να είναι πολλαπλά. Περισσότερες θέσεις εργασίας για τη Βόρεια Ελλάδα, παραµονή των νέων στις πόλεις καταγωγής τους και περισσότερα έσοδα για το κράτος.

εν αντιµετωπίζουµε τις γειτονικές χώρες απλώς ως εµπορικούς εταίρους, αλλά ως στρατηγικούς συνοδοιπόρους, µε τους οποίους µοιραζόµαστε κοινές προκλήσεις και ένα κοινό µέλλον. Μέσα από τη διαρκή συνεργασία, η Μακεδονία και η Θράκη εδραιώνονται ως ο πιο σταθερός, ασφαλής και αναπτυξιακός πυλώνας για ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

* Ο κ. Γκιουλέκας είναι υφυπουργός Εσωτερικών, αρµόδιος για θέµατα Μακεδονίας-Θράκης

Κυριακάτικη Απογευματινή