Κτηματολόγιο: Μία εκκρεμότητα 200 ετών έλαβε τέλος! – Δύο αιώνες αδιαφάνειας

«Είναι ίσως η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση», είπε ο Μητσοτάκης και τόνισε ότι οι πολίτες έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους
08:48 - 24 Ιουνίου 2026
Κτηματολόγιο:

Μήνυμα συνέχειας του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης και της πολιτικής βούλησης για σύγκρουση με τις παθογένειες του παρελθόντος εξέπεμψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συζήτηση που είχε με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Κτηματολόγιο: Από μια εκκρεμότητα δεκαετιών σε μια νέα εποχή με διαφάνεια, ταχύτητα και ασφάλεια», που διοργάνωσαν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης και το Ελληνικό Κτηματολόγιο στο Ωδείο Αθηνών.

«Επιλύθηκε μια εκκρεμότητα 200 ετών. Είναι ίσως η πιο εμβληματική μεταρρύθμιση. Ένα έργο το οποίο έμοιαζε πράγματι ακατόρθωτο επιτέλους ολοκληρώνεται», δήλωσε ο πρωθυπουργός, κάνοντας λόγο για νέο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας. Αναφερόμενος δε στην κατάσταση που παρέλαβε η κυβέρνηση, με την κτηματογράφηση μόλις στο 38%, υπογράμμισε την πρόοδο που έχει συντελεστεί στο συγκεκριμένο πεδίο την τελευταία επταετία.

Ο κ. Μητσοτάκης με αφορμή την πορεία προς την τελική ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου μέσα στο 2026 τόνισε ότι πρόκειται για μια μεγάλη κατάκτηση, ενδεικτική της διαρκούς προσπάθειας της κυβέρνησης να ξεπεράσει παθογένειες που προέρχονται ακόμη και από τους προηγούμενους αιώνες, επισημαίνοντας πως η μάχη με το λεγόμενο «βαθύ κράτος» θα συνεχιστεί.

Στο ίδιο πνεύμα τόνισε πως οι πολίτες έχουν ένα καινούργιο πλαίσιο προστασίας της ιδιοκτησίας τους, το οποίο όχι απλώς λειτουργεί με κανόνες αντικειμενικότητας και διαφάνειας αλλά και επιτρέπει να αντιμετωπιστούν χρόνια ζητήματα μικρής, μεγάλης, μεσαίας διαφθοράς και αδιαφάνειας, που ήταν συνδεδεμένες σε έναν μεγάλο βαθμό με την όλη έννοια διαχείρισης της ιδιοκτησίας.

Μάλιστα, αναφορικά με το αν η εμπειρία του Κτηματολογίου μπορεί να μεταφερθεί στις πολεοδομίες, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι πρέπει να διαχωριστεί η σημασία του Κτηματολογίου από τα ευρύτερα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οργάνωση του χώρου, την εκπόνηση ενός χωροταξικού σχεδιασμού, ο οποίος ξεκινάει από το ανώτατο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού και εν συνεχεία κατεβαίνει στο επίπεδο της Περιφέρειας, για να φθάσει τελικά στο επίπεδο των τοπικών χωροταξικών σχεδίων.

Σε αυτό το σημείο ο πρωθυπουργός έκανε μία αναδρομή σε συζήτηση που είχε με τον πατέρα του, τον αείμνηστο Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, για την οργάνωση του χώρου. «Δεν επικαλούμαι συχνά τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Όμως, όταν τον ρώτησα κάποια στιγμή αν έπρεπε να προτάξει μία μεταρρύθμιση στην Ελλάδα ποια θα προέτασσε, μου ανέφερε τα ζητήματα της οργάνωσης του χώρου. Ενδεχομένως κουβαλούσε συμπυκνωμένα βιώματα πολλών δεκαετιών, όπου έβλεπε τις παθογένειες αλλά και τις τεράστιες ευκαιρίες, οι οποίες ξετυλίγονται μπροστά μας από τη στιγμή που θα ολοκληρώσουμε αυτήν τη μεταρρύθμιση», είπε.

Αναφέρθηκε επίσης στον στόχο της δημιουργίας κεντρικού ψηφιακού φορέα για ζητήματα ιδιοκτησίας και έλεγχο δόμησης, σημειώνοντας: «Το τελικό όραμα θα πρέπει να είναι ένας μεγάλος ψηφιακός χάρτης, να γνωρίζεις ακριβώς τι μπορείς να χτίσεις, τι επιτρέπεται, τι απαγορεύεται και βέβαια η ψηφιακή παρακολούθηση και της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα ώστε να μπορούμε να γνωρίζουμε άμεσα τι χτίζεται και αν υπάρχει οποιαδήποτε αυθαιρεσία».

Μιλώντας δε για την απόφαση σχετικά με τη μεταφορά των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο, ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε πως είχε ληφθεί πολύ πριν έρθουν στη δημοσιότητα οι υποθέσεις διαφθοράς στις πολεοδομίες. «Γνωρίζαμε την κατάσταση και, βέβαια, θέλω να τονίσω ότι και η υπόθεση αυτή διαλευκάνθηκε από τις Εσωτερικές Υποθέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας, με απόλυτη μυστικότητα, αποδεικνύοντας για ακόμα μία φορά ότι η έννοια της νομιμότητας παντού ισχύει στην πράξη και υποστηρίζεται έμπρακτα από αυτή την κυβέρνηση», είπε.

Για τον ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης ο πρωθυπουργός επισήμανε πως ήταν απολύτως χρήσιμο επειδή χρηματοδότησε πολύ σημαντικά έργα, ενώ υπογράμμισε και τη σημασία της ψηφιοποίησης της χώρας, που είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία όποτε είναι δυνατό πρέπει να τυγχάνει ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης χαρακτήρισε την πρόοδο του Ελληνικού Κτηματολογίου ως τομή για τη λειτουργία του κράτους, την προστασία της ιδιοκτησίας και την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «το Κτηματολόγιο περνάει από τη φάση των διαρκών εξαγγελιών στη φάση της ολοκλήρωσης και της παραγωγικής λειτουργίας».

Υπογράμμισε επίσης ότι η χώρα βρίσκεται πλέον κοντά στην ολοκλήρωση ενός έργου που για δεκαετίες αποτελούσε σύμβολο των παθογενειών του ελληνικού Δημοσίου, υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση φέρνει εις πέρας μία από τις δυσκολότερες και από τις πιο μακροχρόνιες μεταρρυθμίσεις στη σύγχρονη ελληνική ιστορία.

Εφημερίδα Απογευματινή