Η Ελλάδα προχωρά σε ένα ιστορικό βήμα για την επιστήμη και την τεχνολογία, καθώς προετοιμάζεται να στείλει για πρώτη φορά Έλληνα αστροναύτη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον εκπαιδευόμενο αστροναύτη και γιατρό διαστημικών αποστολών Αδριανό Γολέμη, με αντικείμενο τον σχεδιασμό της πρώτης ελληνικής επανδρωμένης αποστολής στο διάστημα.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο σύσκεψης για την υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος, με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής παρουσίας στις ευρωπαϊκές και διεθνείς διαστημικές δραστηριότητες.

Εκτόξευση μέσα στην επόμενη διετία
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η αποστολή αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός της επόμενης διετίας, μετά την επίσημη ένταξη του Αδριανού Γολέμη στο πρόγραμμα εκπαίδευσης αστροναυτών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).
Η παραμονή του στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό εκτιμάται ότι θα διαρκέσει έως τρεις εβδομάδες, διάστημα κατά το οποίο θα υλοποιηθούν επιστημονικά πειράματα και τεχνολογικές εφαρμογές που έχουν προταθεί από ελληνικά πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας.
Η αποστολή φιλοδοξεί να αποτελέσει σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για την ελληνική επιστημονική κοινότητα. Ελληνικές ερευνητικές ομάδες θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν πειράματα σε συνθήκες μικροβαρύτητας, ενώ καινοτόμες ελληνικές επιχειρήσεις θα παρουσιάσουν τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν σε διαστημικές εφαρμογές.
Παράλληλα, τα δεδομένα που θα συλλεχθούν αναμένεται να αξιοποιηθούν σε νέα ερευνητικά προγράμματα και να ενισχύσουν τη συνεργασία της Ελλάδας με κορυφαίους διεθνείς διαστημικούς οργανισμούς και ερευνητικά ιδρύματα.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην εκπαιδευτική διάσταση της αποστολής. Στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής εξετάζεται η διοργάνωση μαθητικών διαγωνισμών για την κατασκευή μικροδορυφόρων, δράσεων STEM, αλλά και προγραμμάτων που θα επιτρέψουν σε μαθητές να επικοινωνήσουν απευθείας με τους αστροναύτες που θα βρίσκονται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Στόχος είναι να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των νέων για τις θετικές επιστήμες, τη μηχανική και τις διαστημικές τεχνολογίες, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς Ελλήνων επιστημόνων.
Στη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό συμμετείχαν ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος, καθώς και ο εκπαιδευόμενος αστροναύτης Αδριανός Γολέμης, ο οποίος αναμένεται να γράψει ιστορία ως ο πρώτος Έλληνας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα σε αποστολή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.








